Updated on 2024/09/06

写真a

 
Kyutae Lee
 
Organization
University Facilities Center for Career Support

Degree

  • 博士 ( 東京外国語大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Linguistics  / キャリア教育

Research History

  • Utsunomiya University   Center for Career Education and Services

    2024.9 - Present

  • Tokyo University of Foreign Studies   World Language and Society Education Centre

    2020.10 - 2024.8

  • Tokyo University of Foreign Studies   Japanese Language Center for International Students

    2020.4 - 2020.9

  • Tokyo University of Social Welfare   留学生教育センター

    2018.4 - 2020.3

  • Daito Bunka University   国際交流センター

    2015.4 - 2018.3

  • National Institute for Japanese Language and Linguistics   日本語教育研究・情報センター

    2013.4 - 2015.3

▼display all

 

Papers

▼display all

Books

  • 韓国人留学生はいかにキャリアを形成していくか: 日本留学における役割意識の変容を中心に

    李 奎台

    2023.12  ( ISBN:4759924922

     More details

    Total pages:288   Book type:Scholarly book

  • 「評価」を持って街に出よう ―「教えたこと・学んだことの評価」という発想を超えて、分担「ある成人韓国人の価値観に影響を与えた日本での経験―評価のあり方の変遷に注目して―」

    宇佐美洋,森本郁代,水上悦雄,柳田直美,田中真理,阿部新,李奎台,道端輝子,野原ゆかり,文野峯子、その他( Role: Contributor)

    2016.1  ( ISBN:4874246869

     More details

    Total pages:368   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

Presentations

  • 元韓国人留学生の母国でのキャリア形成に関する質的分析

    李奎台

    韓国日語日文學會2021年夏季国際学術大会  2021.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 予備教育課程の留学生のキャリア決定に関する質的分析―スリランカ人留学生2名に対するインタビュー調査から―

    李奎台

    韓国日本學會第102回(韓国日本研究団体第10回国際学術大会)  2021.8 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 『大学の日本語初級ともだち』の授業実践 ~対面授業に活かせるオンライン授業からのヒント~

    藤森弘子,西島絵里子,李奎台

    東京外国語大学 留学生日本語教育センター ワークショップ  2021.3 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • 韓国人留学生のキャリア形成に関する質的研究―役割意識間の関係に注目して―

    李奎台

    第29回小出記念日本語教育研究会  2020.6 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 韓国人元留学生の社会人としての役割意識に関する質的分析―帰国1年後のインタビューから―

    李奎台

    韓国日語日文學會2020年秋季国際学術大会  2020.10 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 日本に滞在する韓国人女子留学生の役割意識に関する質的分析―日本留学中の役割意識に注目して―

    李奎台

    韓国日語日文學會2019年夏季国際学術大会  2019.6 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 留学生キャリア形成における学生としての役割意識の変容―ライフスパン・ライフスペース理論的アプローチを枠組みとして―」

    李奎台

    日本語教育方法研究会 第51回研究会  2018.9 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 日本滞在中の韓国人留学生のキャリアに関する価値観の質的研究―学部4年生2名を対象として―

    李奎台

    第26回小出記念日本語教育研究会  2017.7 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 日本滞在中の韓国人留学生の価値観の変容に関する質的調査―学部4年生に対する振り返りインタビューから―

    李奎台

    韓国日本語学会 第34回国際学術発表大会  2016.9 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 日本における韓国人留学生の困難とその克服に関する質的研究―振り返りインタビュー調査に基づいて―

    李奎台

    2016年度異文化間教育学会  2016.6 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 日本における成人学習者はいかに「学生」から「社会人」になるか―4人の韓国人成人学習者の自己評価を中心に―

    李奎台

    国語研究所日本語教育研究・情報センターシンポジウム  2015.1 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 日本滞在中のある成人韓国人の価値観の多様化に関する質的分析―価値観を通した自己評価を中心に―

    李奎台

    2014年CAJLE年次大会  2014.8 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • ある韓国人留学生の「位置取り」は日本・日本人に対する評価のあり方にいかに影響を及ぼすか

    李奎台

    「「評価」を持って街に出よう」シンポジウム  2014.3 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 韓国語母語話者の日本語母語話者に対する評価形成に関する質的研究

    李奎台

    2013年度日本語教育学会秋季大会  2013.10 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 日本語雑談場面で学習者は母語話者をどのように評価するか―韓国人中上級日本語学習者を対象に―

    李奎台

    国語研究所日本語教育研究・情報センター「多文化共生社会における日本語教育研究」プロジェクト公開研究発表会  2013.1 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 韓国人観光ガイドの日本語案内の分析:敬語を中心に

    李奎台

    第43回日本言語文化学研究会  2012.7 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 韓国人観光ガイドの日本語案内の分析―スピーチレベルを中心に―

    李奎台

    2011年度社会言語科学会 第28回大会  2011.9 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  • 韓国人観光ガイドの日本語案内の分析

    李奎台

    2011年度日本語教育学会春季大会  2011.5 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • サービス業のための日本語教育―「テクダサイ」に関する研究―

    李奎台

    2009年度日本語教育国際大会  2009.7 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

▼display all

Research Projects

  • 日本語学習者のキャリア形成に関する研究

    Grant number:24K16102  2024.4 - 2029.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI) 

    李 奎台

      More details

    Grant amount:\2080000 ( Direct Cost: \1600000 、 Indirect Cost:\480000 )

  • Research on formation and transformation of individual's sense of values in evaluating linguistic performance

    Grant number:25284098  2013.4 - 2016.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI) 

    USAMI Yo,BUNNO Mineko,HAYASHI Sotoko,KANEDA Tomoko,YANAGIDA Naomi,MORIMOTO Ikuyo,LEE Kyutae,KUDO Ikuko

      More details

    Grant amount:\9360000 ( Direct Cost: \7200000 、 Indirect Cost:\2160000 )

    In the daily life, any human beings evaluate the linguistic performance of themselves or the other people based on their own sense of values. The sense of values was formed or transformed in the process of various experiences in their lives.
    Using various qualitative methods, the study investigated (1) the processes of forming the individuals' sense of values in evaluation, and (2) the factors that influence the transforming processes of the sense of values. The results were published as an academic book. The several workshops were also designed in order to have the participants reflect their own sense of values in evaluation, and the workshops were performed in a symposium which was held by authors of the book.

  • Research on the classification and modeling of Japanese native speakers' evaluations of non-native speakers' linguistic performance

    Grant number:22320099  2010 - 2012

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI) 

    USAMI Yo,KANEDA Tomoko,TANAKA Mari,TOMIYA Reiko,FUKUNAGA Yuka,MORI Atsushi,LEE Kyutae,KUDO Ikuko,NOHARA Yukari,HOSHIDA Sachi

      More details

    Grant amount:\13780000 ( Direct Cost: \10600000 、 Indirect Cost:\3180000 )

    This study investigated the cognitive process that takes place when a person evaluates other people's linguistic performance, focusing on the evaluator's personality. Although individual evaluators' evaluation processes were found to be extremely diverse, the qualitative analysis indicated a certain "universality" among the diversity. This universality was identified as an "evaluation process model." Additionally, a method for holding an "Evaluation Workshop", the purpose of which would be to reflect on participants' own cognitive process when evaluating other people's linguistic performance, was developed and tested.