Updated on 2024/09/28

写真a

 
Takashi Kawakami
 
Organization
Cooperative Faculty of Education Schoolteacher Training Course / Natural Sciences (Mathematics Education) Associate Professor
Title
Associate Professor

Degree

  • Ph.D. (Education) ( 2023.3   Hyogo University of Teacher Education )

  • 修士(教育学) ( 2008.3   千葉大学 )

Research Interests

  • 数学教育学、統計教育、教師教育、STEM/STEAM教育、モデリング、モデル

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Science education  / STEM/STEAM教育

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education  / 数学教育学、統計教育、教師教育

Education

  • Hyogo University of Teacher Education   大学院連合学校教育学研究科(博士課程)

    2020.4 - 2023.3

  • Chiba University   大学院教育学研究科 数学教育専攻

    - 2008.3

  • Chiba University   教育学部   小学校教員養成課程

    - 2007.3

Research History

  • Utsunomiya University   共同教育学部   Associate Professor

    2021.11 - Present

  • Utsunomiya University   共同教育学部   Lecturer

    2017.4 - 2021.10

  • Nishikyushu University   子ども学部   Lecturer

    2013.4 - 2017.3

  • 聖徳(しょうとく)学園小学校   教諭

    2008.4 - 2013.3

Professional Memberships

  • 日本数学教育学会

  • 日本科学教育学会

  • 数学教育学会

  • 全国数学教育学会

  • 日本教材学会

  • 日本数学教育心理学会

▼display all

Committee Memberships for Association and Group

  • 日本数学教育学会   渉外部国外主任  

    2024.9 - Present   

  • 日本科学教育学会   理事(庶務)  

    2024.7 - Present   

      More details

    Committee type:Academic society

  • 日本科学教育学会   「科学教育研究」特集「データサイエンスと科学教育」編集部会長  

    2024.3 - Present   

      More details

    Committee type:Academic society

  • ICMI   ICME15 Survey Team 3 Member (Topic: Statistics and data science education as a vehicle for empowering citizens)  

    2023.1 - Present   

  •   国立教育政策研究所 「新たな学びの実現に向けた教育課程の在り方に関する研究」所外委員(STEAM)  

    2022.4 - Present   

  • 日本科学教育学会 年会企画委員会   副委員長  

    2020.7 - 2024.6   

  • 全国数学教育学会   英文学会誌編集委員会  

    2023.7 - Present   

      More details

    Committee type:Academic society

  • Rimse 「算数・数学の自由研究」関東甲信越静ブロック 審査委員   役員  

    2018.4 - Present   

  •   第21回数学的モデリング・応用の国際会議(ICTMA21)国内実行委員  

    2022.4 - 2023.9   

  • 日本科学教育学会 年会企画委員会   副委員長  

    2020.7 - Present   

  • Rimse 「算数・数学の自由研究」関東甲信越静ブロック 審査委員   役員  

    2018.4 - Present   

  •   国立教育政策研究所 「学校における教育課程編成の実証的研究」国際研究班委員(STEAM)  

    2021.7 - 2022.3   

  • 日本数学教育学会 栃木県代議員   役員  

    2019.6 - 2023.6   

  • Rimse 「算数・数学の自由研究」関東甲信越静ブロック 審査委員   役員  

    2018.4 - Present   

  • 日本科学教育学会 理事会    その他の役職  

    2016.7 - 2020.7   

▼display all

 

Papers

  • Roles of mathematical and statistical models in data-driven predictions in an integrated STEM context

    Takashi Kawakami, Akihiko Saeki

    Proceedings of the 46th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (MERGA46)   311 - 318   2024.7

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Extending data-driven modelling from school mathematics to school STEM education Invited Reviewed

    Takashi Kawakami, Akihiko Saeki

    The Contribution of Mathematics to School STEM Education: Current Understandings   221 - 239   2024.7

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Part of collection (book)  

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-97-2728-5_13

  • Advancement of In-Service Teacher’s Pedagogical Content Knowledge When Teaching Mathematical Modelling: Through the Interpretation and Design of Modelling Lessons. Reviewed

    Saeki, A., Yata, K., Kaneko, M., Kawakami, T.

    Researching Mathematical Modelling Education in Disruptive Times.   353 - 364   2024.6

     More details

    Language:English   Publishing type:Part of collection (book)  

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-53322-8_28

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-53322-8_28

  • Roles of Mathematical and Statistical Models in Data-Driven Modelling: A Prescriptive Modelling Perspective Reviewed

    Kawakami, T., Saeki, A.

    Researching Mathematical Modelling Education in Disruptive Times   595 - 605   2024.6

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Part of collection (book)  

  • Investigating the role of data in the teaching of statistical modelling – a literature review Reviewed International coauthorship

    Takashi Kawakami, Jonas Bergman Ärlebäck

    Proceedings of the fourteenth research conference of the Swedish society for research in mathematics education (MADIF14)   37 - 47   2024.6

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Redesigning a mathematical task to an interdisciplinary modelling task Reviewed

    Kosuke Mineno, Takashi Kawakami, Akihiko Saeki

    Proceedings of the Thirteen Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13)   1297 - 1298   2023.12

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    Other Link: https://researchmap.jp/kenshin/published_papers/43824537

  • A triplet of data/context, mathematical model, and statistical model: Conceptualising data-driven modelling in school mathematics Reviewed

    Takashi Kawakami

    Proceedings of the Thirteen Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13)   1243 - 1250   2023.12

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    Other Link: https://researchmap.jp/kenshin/published_papers/43824533

  • The relationships between statistics, statistical modelling and mathematical modelling Invited Reviewed International coauthorship

    Ärlebäck, J.B., & Kawakami, T.

    Advancing and Consolidating Mathematical Modelling: Research from ICME-14, Springer   293 - 309   2023.4

     More details

    Authorship:Last author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-27115-1_18

  • In-Service Teachers’ Transformation of a Mathematised Task into Modelling Tasks Invited Reviewed

    Saeki, A., Kaneko, M., Kawakami, T., & Ikeda, T.

    Advancing and Consolidating Mathematical Modelling: Research from ICME-14, Springer   241 - 257   2023.4

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 学校数学におけるデータ駆動型モデリングの学習指導に関する研究 Reviewed

    川上 貴

    兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科博士論文   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Doctoral thesis  

  • 学校数学におけるデータ駆動型モデリングの活動を捉える枠組み:数学的モデルと統計的モデルを視座として Reviewed

    川上 貴,佐伯昭彦

    科学教育研究   46 ( 4 )   421 - 437   2022.12

     More details

    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: https://doi.org/10.14935/jssej.46.421

  • Characterising rationales for using statistical modelling in education research from a mathematical modelling perspective: A review Reviewed International coauthorship

    Takashi Kawakami, Jonas Bergman Ärlebäck

    Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12)   1109 - 1116   2022.8

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 低学年児童の非形式的な統計的推測の促進におけるモデルの役割:データモデリングの過程に着目して Reviewed

    川上 貴

    科学教育研究   46 ( 2 )   125 - 140   2022.6

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 説明の評価・改善を通した中学1年生の批判的思考の進展の特徴づけ:「図形の移動の活用」の授業における班の話し合いの事例から Reviewed

    滝田和徳, 水野高宏, 川上 貴, 牧野智彦, 日野圭子

    日本数学教育学会誌   104 ( 5 )   4 - 15   2022.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Data-based modelling to combine mathematical, statistical, and contextual approaches: Focusing on ninth-grade students Reviewed

    Takashi Kawakami, Kosuke Mineno

    Mathematical Modelling Education in East and West   389 - 400   2021.4

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 低学年児童のインフォーマルな統計的推測の促進におけるモデルの役割:データモデリングが内在する授業の分析 Reviewed

    川上 貴

    日本数学教育学会第53回秋期研究大会発表集録   25 - 32   2020.11

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  • 初等中等教育段階における児童・生徒の統計に関わる批判的思考の学年横断的な調査研究 Reviewed

    塩澤友樹 ?元新一郎 川上 貴 久保良宏 藤原大樹

    日本数学教育学会誌   102 ( 9 )   4 - 16   2020.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Deepening and expanding mathematical models of speed in relation to walking: The case of Year 8 students Reviewed

    Shigekazu Komeda Takashi Kawakami Masafumi Kaneko Takashi Yamaguchi

    Mathematical Modelling Education and Sense-Making   175 - 185   2020.5

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Year 6 Students’ gradual identification of mathematical models of average speed when making sense of ‘walking’ Reviewed

    Takashi Kawakami Shigekazu Komeda Akihiko Saeki

    Mathematical Modelling Education and Sense-making   151 - 162   2020.5

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 算数・数学教科書の応用問題を数学的モデリングの教材に作り替えるための枠組みに関する一考察 Reviewed

    佐伯昭彦 川上貴 金児正史

    科学教育研究   43 ( 3 )   220 - 232   2019

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Creating contact points between empirical modelling and theoretical modelling in teacher education: The case of pendulum problem Reviewed

    Masafumi Kaneko Akihiko Saeki Takashi Kawakami

    Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11)   2019

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 算数・数学教科書の問題から数学的モデリングの問題への再教材化を目指した教員研修の可能性 Reviewed

    川上貴 佐伯昭彦 金児正史

    数学教育学会誌   60 ( 3/4 )   2019

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Mid-career teacher learning in a mathematics professional development program: Focusing on the growth of teacher's perspectives Reviewed

    Keiko Hino Tomohiko Makino Takashi Kawakami

    Hiroshima Journal of Mathematics Education   13   57 - 78   2019

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Secondary teachers constructing perspectives on developing mathematical modelling problems: Use of a modelling diagram for ‘Kyozaikenkyu’ Reviewed

    Takashi Kawakami Akihiko Saeki Masafumi Kaneko

    Proceedings of the 8th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education (EARCOME8)   1   502 - 512   2018

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Ingenuity and challenges to incorporate statistical-inquiry process into statistics lessons in primary schools: The case of Japan

    Takashi Kawakami Kazuhiro Aoyama

    Proceedings of the 10th International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10)   2018

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • How models and modelling approaches can promote young children's statistical reasoning Reviewed

    Takashi Kawakami

    Proceedings of the 10th International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10)   2018

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 数学的モデリング指導に向けた小学校教師の算数教科書の問題をみる視点の形成 Reviewed

    川上 貴

    科学教育研究   42 ( 4 )   350 - 365   2018

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 統計的モデリングの指導と学習に関する研究の国際的動向: 日本の初等中等教育段階における統計教育の展望 Reviewed

    川上 貴

    日本数学教育学会誌   101 ( 3 )   15 - 27   2018

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • The dual modelling cycle framework: Report on an Australian study Reviewed International coauthorship

    Janeen Lamb Akio Matsuzaki Akihiko Saeki Takashi Kawakami

    Mathematical Modelling and Applications: Crossing and Researching Boundaries in Mathematics Education   2017.11

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Springer  

  • Combining models related to data distribution through productive experimentation Reviewed

    Takashi Kawakami

    Mathematical Modelling and Applications: Crossing and Researching Boundaries in Mathematics Education   2017.11

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Springer  

▼display all

Books

  • 日本型STEM教育のための理論と実践(磯﨑哲夫編著)

    日野圭子, 川上 貴( Role: Contributor ,  Area: 第3章 数学教育の立場からみた STEM/STEAM 教育の実際)

    学校図書  2023.7  ( ISBN:978-4-7625-0247-7

     More details

    Total pages:180   Responsible for pages:28-37   Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

MISC

  • 学位論文紹介 学校数学におけるデータ駆動型モデリングの学習指導に関する研究

    川上 貴

    日本数学教育学会誌 数学教育学論究   105 ( 121 )   3 - 15   2024.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

  • モデルに支えられたデータ駆動型の創造的な学び:低学年の事例から

    川上 貴

    新しい算数研究 6月号   628   32 - 33   2023.5

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 中学校数学科における「証明をよむ活動」を取り入れた論証指導について

    増渕 正人, 高野 貴亜紀, 大塚 正也, 櫻井 昭洋, 秋澤 克樹, 高橋 繁浩, 日野 圭子, 川上 貴

    宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要   9   479 - 483   2022.8

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • オーストラリア

    川上 貴

    諸外国の先進的な科学教育に関する基礎的研究~科学的探究とSTEM/STEAMを中心に~   103 - 109   2022.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Internal/External technical report, pre-print, etc.  

  • 統計教育からSTEM/STEAM教育の第一歩を

    川上 貴

    新しい算数研究 10月号   38 - 39   2021.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)   Publisher:東洋館出版社  

  • 物事をモデルやモデリングとして捉える(Lesh,R. & Doerr, H. M. 編著,Beyond Constructivism)

    川上 貴

    教育科学 数学教育   733   96 - 97   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:明治図書  

  • 数学的な見方・考え方の進展に関する横断的研究 ―領域「関数」,「データの活用」,「図形」の内容に焦点を当てて―

    牧野智彦 日野圭子 川上 貴 神保元康 田中 真也

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   5   121 - 132   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 算数教育における小学校教科「生活」への貢献 ―教員養成段階で促したい生活科と算数科のつながりの理解―

    日野圭子 牧野智彦 川上 貴

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   4   313 - 316   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • グラフを作り替えていくことで,物事を多面的に考察する~農業人口の変化~

    川上 貴

    新しい算数研究   563 ( 12 )   28 - 29   2017.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 「速さ」の考えを生かす授業の提案:適用可能な現実場面の拡張を視点として

    立石耕一 米田重和 浦郷 淳 石井 豪 川上 貴

    佐賀大学教育実践研究   34   333 - 349   2017.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 歩く事象から導入する速さの学習の一実践

    立石耕一 米田重和 浦郷 淳 石井 豪 川上 貴

    佐賀大学教育実践研究   34   551 - 567   2017.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

▼display all

Presentations

  • モデル・モデリングはデータに基づく子どもの推論をどう支えるか:科学教育への示唆 Invited

    川上 貴

    日本科学教育学会第48回年会 招待講演「科学教育研究セミナー」  2024.9  日本科学教育学会

     More details

    Event date: 2024.9

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  • Relevance of mathematical modelling activities to STEAM subjects: A case of Japanese secondary school mathematics textbooks International conference

    Kosuke Mineno, Akihiko Saeki, Takashi Kawakami

    he 15th International Congress on Mathematical Education (ICME15)   2024.7 

     More details

    Event date: 2024.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Joint discourse between mathematical modeling and statistics/data science communities (Survey 3: Statistics and data science education as a vehicle for empowering citizens) Invited International coauthorship International conference

    Takashi Kawakami

    The 15th International Congress on Mathematical Education (ICME-15)  2024.7 

     More details

    Event date: 2024.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

  • Pre-service teachers’ perceptions of the role of mathematics in STEM education following data-driven modelling

    Takashi Kawakami, Keiichi Nishimura, Akihiko Saeki

    The 15th International Congress on Mathematical Education (ICME15)  2024.7 

     More details

    Event date: 2024.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Undervisning och lärande i statistik med pappershelikoptrar (Teaching and learning statistics with paper helicopters) Invited International coauthorship

    Jonas Bergman Ärlebäck, Takashi Kawakami

    Matematikbiennalen 2024   2024.3 

     More details

    Event date: 2024.3

    Language:Swedish   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  • データモデリングプロセスとデザインプロセスを組み合わせたSTEM/STEAM教育:教員養成の取組み

    川上 貴, 西村圭一

    日本科学教育学会第47回年会   2023.9 

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21) International conference

    The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21)   2023.9 

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:English  

  • Designing mathematical modelling involving a simulation with physical experiments International conference

    Kosuke Mineno, Akihiko Saeki, Takashi Kawakami

    The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21)   2023.9 

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Facilitating problem posing in mathematical modelling: The case of 12th-grade students International conference

    Kosuke Yata, Akihiko Saeki, Naohiro Minagawa, Takashi Kawakami

    The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA21)  2023.9 

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 子どもが感じる「算数の楽しさ」の実態:小学校6年生を対象とした算数の授業を通して

    立野真一, 川上 貴

    第105回全国算数・数学教育研究(青森)大会   2023.8 

     More details

    Event date: 2023.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Redesigning a mathematical task to an interdisciplinary modelling task International conference

    Kosuke Mineno, Takashi Kawakami, Akihiko Saeki

    The Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13)   2023.7 

     More details

    Event date: 2023.7

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

  • A triplet of data/context, mathematical model, and statistical model: Conceptualising data-driven modelling in school mathematics International conference

    Takashi Kawakami

    The Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13)  2023.7 

     More details

    Event date: 2023.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 学校数学におけるデータ駆動型モデリングの概念化:数学的モデルと統計的モデルを視座として Invited

    川上 貴

    日本数学教育心理研究学会令和5年度春期研究集会  2023.6 

     More details

    Event date: 2023.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

  • 数学教科書の教材から学際的なモデリングの教材へ:STEM/STEAM教育を志向して

    峰野 宏祐, 川上 貴, 佐伯 昭彦

    日本数学教育学会第11回春期研究大会  2023.6 

     More details

    Event date: 2023.6

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 子どもが感じる「算数の楽しさ」の実態:小学校6年生を対象とした算数の授業を通して

    立野真一, 川上 貴

    第105回全国算数・数学教育研究(青森)大会  2023.8 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • The Role of Mathematical and Statistical Models in Data-Driven Modelling: A Prescriptive Modelling Perspective International conference

    Takashi Kawakami, Akihiko Saeki

    The 20th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA20)  2022.9 

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • オーストラリアにおけるSTEM教育に関する動向調査:学習評価と教員支援についての数学教育の視点からの示唆

    川上 貴

    日本科学教育学会第46回年会  2022.9  日本科学教育学会

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • The Development of In-service Teacher's Perspectives for Analyzing Mathematical Modelling Lessons International conference

    Akihiko Saeki, Kosuke Yata, Masafumi Kaneko, Takashi Kawakami

    The 20th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA20)  2022.9  The International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA)

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 小学校中学年における統計的思考の促進を目指した授業:STEMアプローチを通して

    千葉 将平, 川上 貴

    第104回全国算数・数学教育研究(島根)大会  2022.8  日本数学教育学会

     More details

    Event date: 2022.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Characterising rationales for using statistical modelling in education research from a mathematical modelling perspective: A review International coauthorship International conference

    Takashi Kawakami, Jonas Bergman Ärlebäck

    TwelfthCongress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12)   2022.2 

     More details

    Event date: 2022.2

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 規範的モデリングの観点から見たデータモデリングの特徴:ある大学生によるCOVID-19に関する社会的意思決定の事例から(Characteristics of Data Modelling from a Prescriptive Modelling Perspective: A Case Study of a University Student’s Social Decision Making on COVID-19 Control)

    川上 貴

    日本科学教育学会第45回年会  2021.8 

     More details

    Event date: 2021.8

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 数学的モデリングの学習指導を支える教師教育の在り方:国内外の研究動向の概観からみえる論点

    川上 貴, 佐伯昭彦

    日本科学教育学会第45回年会  2021.8 

     More details

    Event date: 2021.8

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Young children’s use of previous modelling processes in advancing data modelling International conference

    Takashi Kawakami

    44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME44)   2021.7 

     More details

    Event date: 2021.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • The development of a modelling teacher education program starting from the transformation of a mathematised task into modelling tasks International conference

    Akihiko Saeki, Masafumi Kaneko, Takashi Kawakami, Toshikazu Ikeda

    The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME14)   2021.7 

     More details

    Event date: 2021.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • The rationales of statistical modelling in education research from a mathematical modelling perspective International coauthorship International conference

    Takashi Kawakami, Jonas Bergman Ärlebäck

    The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME14)   2021.7 

     More details

    Event date: 2021.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 数学教育の立場からのSTEM教師教育プログラム構想の提案:算数・数学教科書の教材からSTEM教材への再教材化を中核として

    佐伯 昭彦, 金児 正史, 川上 貴

    日本科学教育学会研究会  2021.5 

     More details

    Event date: 2021.5

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • How can novice STEM teachers develop Integrated STEM materials: The first step from mathematics textbooks International conference

    Takashi Kawakami, Akihiko Saeki20

    43rd Mathematics Education Research Group of Australasia (MERGA43) Conference  2021.7 

     More details

    Event date: 2021.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 算数・数学教科書の教材からSTEM教材への再教材化:数学教育の立場からのSTEM教師教育への一提案

    川上 貴, 佐伯昭彦

    日本科学教育学会研究会  2021.3 

     More details

    Event date: 2021.3

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 低学年児童のインフォーマルな統計的推測の促進におけるモデルの役割:データモデリングが内在する授業の分析

    川上 貴

    日本数学教育学会第53回秋期研究大会  2020.11 

     More details

    Event date: 2020.11

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 中高生の統計に関わる批判的思考の学年横断的な考察

    柗元新一郎, 塩澤友樹, 川上 貴, 久保良宏, 原 欣嗣, 藤原大樹, 細矢和博, 内田大貴

    日本数学教育学会第53回秋期研究大会  2020.11 

     More details

    Event date: 2020.11

    Presentation type:Oral presentation (general)  

▼display all

Awards for Research Activities

  • 学長特別表彰

    2023.11   宇都宮大学  

    川上 貴

  • 令和4年度 学長表彰 優秀賞 「研究」領域

    2023.11   宇都宮大学  

    川上 貴

  • 日本科学教育学会 論文賞

    2023.9   日本科学教育学会   受賞論文「低学年児童の非形式的な統計的推測の促進におけるモデルの役割:データモデリングの過程に着目して」

    川上 貴

  • 令和3年度 学長表彰 優秀賞 「研究」領域

    2022.11   宇都宮大学  

    川上 貴

  • 令和4年度 若手研究者奨励賞

    2022.10   宇都宮大学  

    川上 貴

  • 令和2年度 学長表彰 優秀賞 「研究」領域

    2022.1   宇都宮大学  

  • 数学教育学会 馬場奨励賞(優秀論文賞)

    2021.3   数学教育学会   受賞論文「算数・数学教科書の問題から数学的モデリングの問題への再教材化を目指した教員研修の可能性」

    川上 貴

  • 令和元年度 学長表彰 優秀賞「研究」領域

    2021.1   宇都宮大学   「研究」領域

    川上 貴

  • 平成30年度 学長表彰 優秀賞 「研究」領域

    2020.1   宇都宮大学   研究

    川上貴

  • 日本科学教育学会 奨励賞

    2019.8   日本科学教育学会   受賞論文「数学的モデリング指導に向けた小学校教師の算数教科書の問題をみる視点の形成」

    川上貴

  • Excellence Award for Early Career Paper at ICOTS10

    2018.8   国際統計教育協会(IASE)   How models and modelling approaches can promote young children's statistical reasoning

    Takashi Kawakami

  • 日本科学教育学会若手活性化委員会 ベストプレゼンテーション賞

    2017.12   日本科学教育学会若手活性化委員会   小学校教師の算数教科書の問題の捉え方について―数学的モデリング指導に要する教師の資質・能力の育成に向けて―

    川上 貴

▼display all

Research Projects

  • リスク社会に対応した数学教育のあり方に関する研究

    Grant number:22K02518  2022.4 - 2026.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\130000 ( Direct Cost: \100000 、 Indirect Cost:\30000 )

  • 数学教育におけるデータモデリング指導の枠組み構築と学校・教師教育での実証

    Grant number:21K02513  2021.4 - 2025.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\4160000 ( Direct Cost: \3200000 、 Indirect Cost:\960000 )

  • 算数・数学教科書の問題をSTEM教材に再教材化する教師教育の実証的研究

    Grant number:21K02553  2021.4 - 2024.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\195000 ( Direct Cost: \150000 、 Indirect Cost:\45000 )

  • 日本型STEM教育の理論的構築とその試行的実践

    Grant number:20K20832  2020.4 - 2023.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for challenging Research(Exploratory)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\1183000 ( Direct Cost: \910000 、 Indirect Cost:\273000 )

  • 校種を超えた数学科と理科を総合する教材開発と教師教育の実証的研究

    Grant number:19K03145  2019.4 - 2023.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\546000 ( Direct Cost: \420000 、 Indirect Cost:\126000 )

  • 初等中等教育における批判的思考を志向した統計指導プログラムの開発

    Grant number:17K04765  2017.4 - 2021.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\260000 ( Direct Cost: \200000 、 Indirect Cost:\60000 )

  • 数学的モデリングにおける理論と実践の往還を図るリーダー育成型教師教育の実証的研究

    Grant number:17K00975  2017.4 - 2021.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\364000 ( Direct Cost: \280000 、 Indirect Cost:\84000 )

  • モデリングの視座から統計的推論を促進する算数・数学の授業構成に関する実証的研究

    Grant number:17K14053  2017.4 - 2021.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Young Scientists(B)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\4160000 ( Direct Cost: \3200000 、 Indirect Cost:\960000 )

▼display all

 

Class

  • 統計学  S303005

    2022  ( University )

  • 中等数学科指導法B  S010478

    2022  ( University )

  • 算数  S010048

    2022  ( University )

  • 統計学  K170616

    2022  ( University )

  • 数学研究セミナーⅠ  S010444

    2022  ( University )

  • 算数科教育法  S102131

    2022  ( University )

  • 算数科指導法  S010198

    2022  ( University )

  • 数学科教育法Ⅱ  S312128

    2022  ( University )

  • 算数科指導法  S010200

    2022  ( University )

  • 数学科教材論  S314007

    2022  ( University )

  • 中等数学科指導法D  S010434

    2022  ( University )

  • 統計学  K170616

    2021  ( University )

  • 数学科教育法Ⅱ  S312128

    2021  ( University )

  • 統計学  S303005

    2021  ( University )

  • アドバンスト算数  S100930

    2021  ( University )

  • 算数科教育法  S102131

    2021  ( University )

  • 算数  S101100

    2021  ( University )

  • 算数科指導法  S010198

    2021  ( University )

  • 算数  S010006

    2021  ( University )

  • 数学研究セミナーCⅡ  S332056

    2021  ( University )

  • 数学科教材論  S314007

    2021  ( University )

  • 数学科教育法Ⅰ  S312110

    2021  ( University )

  • 統計学  S010193

    2021  ( University )

  • 算数科指導法  S010200

    2021  ( University )

  • 中等数学科指導法B  S010201

    2021  ( University )

▼display all

 

Social Activities

  • 小学校における統計の授業づくり

    Lecturer

    総務省統計研修所  2023年度特別コース「教育関係者向けセミナー」  2023.8

  • 小・中学校における統計教育の指導について

    Lecturer

    令和5年度 山口県統計指導者講習会  2023.8

  • 統計指導の意義や重要性等

    Lecturer

    総務省  2022.8

  • 令和4(2022)年度 教科等専門研修 算数専門研修・数学専門研修(中)

    Lecturer

    栃木県総合教育センター   2022.8

  • GIGAスクール時代に向けた「データの活用」領域の指導について

    Lecturer

    宇都宮市算数・数学同好会総会  2022.5

Academic Activities

  • 「科学教育研究」特集「データサイエンスと科学教育」編集部会長

    Planning, management, etc., Review, evaluation, Peer review

    日本科学教育学会  2024.3 - Present

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  • ICME15 Survey 3 (Topic: Statistics and data science education as a vehicle for empowering citizens) International contribution

    Planning, management, etc., Planning/Implementing academic research

    The 15th International Congress on Mathematics Education  2023.1 - Present

     More details

    Type:Academic research 

  • ICME15 Survey 3 (Topic: Statistics and data science education as a vehicle for empowering citizens) International contribution

    Planning, management, etc., Planning/Implementing academic research

    The 15th International Congress on Mathematics Education  2023.1 - Present

     More details

    Type:Academic research 

  • 第21回数学的モデリング・応用の国際会議(ICTMA21)国内実行委員 International contribution

    Planning, management, etc., Panel moderator, session chair, etc., Review, evaluation, Peer review

    The International Community of Teachers of Mathematical Modelling and Applications  2022.4 - 2023.9

     More details

    Type:Academic society, research group, etc.