Updated on 2023/06/28

写真a

 
Makino Tomohiko
 
Organization
Cooperative Faculty of Education Schoolteacher Training Course / Natural Sciences (Mathematics Education) Professor
Title
Professor

Degree

  • 修士(教育学) ( 1999.3   筑波大学 )

Research Interests

  • 数学教育学

  • 数学教師の職能成長

  • 証明

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Science education

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education  / 数学教育学

Education

  • University of Tsukuba   教育学研究科   博士課程

    - 2008.3

  • University of Tsukuba   教育研究科   修士課程

    - 1999.3

  • Gunma University   教育学部

    - 1997.3

Research History

  • University of Tsukuba   人間系   Researcher

    2021 - 2022

  • Utsunomiya University   共同教育学部   Associate Professor

    2020 - Present

  • Utsunomiya University   教育学部   Associate Professor

    2010 - 2019

  • Jobu University   ビジネス情報学部   Lecturer

    2008 - 2010

  • 国立教育政策研究所   学力調査官(非常勤)

    2006 - 2008

Professional Memberships

  • 日本科学教育学会

  • 日本数学教育学会

  • 日本教科教育学会

Committee Memberships for Association and Group

  • 日本数学教育学会   論究部 幹事  

    2022.9 - Present   

      More details

    Committee type:Academic society

  • 日本数学教育学会   関東甲信静・地区理事  

    2021.6 - 2022.6   

  • 日本数学教育学会   日本数学教育学会誌「数学教育」編集部幹事  

    2021 - Present   

  • 日本数学教育学会   関東甲信静・地区理事  

    2020 - Present   

  • 日本数学教育学会   学会誌編集部常任幹事  

    2019 - Present   

  • 日本数学教育学会   関東甲信静・地区代議員  

    2019 - Present   

  • International Commission on Mathematical Instruction   その他の役職  

    2018.11 - Present   

      More details

    ICME Study 24のLocal Commitee

  • 日本数学教育学会100周年記念式典   運営委員会責任者  

    2018 - Present   

  • 日本数学教育学会   日本数学教育学会誌「数学教育」編集部幹事  

    2016 - Present   

  • 第70回関東都県算数数学教育研究(栃木)大会   事務局長  

    2015   

  • 日本科学教育学会科学教育研究報告会   事務局  

    2013 - Present   

  • 第46回日本数学教育学会秋期研究大会   事務局長  

    2013   

▼display all

Qualification acquired

  • High School Teacher Specialization License

  • Junior High School Teacher Specialization License

  • First Kind of Elementary School Teacher License

  • Health Supervisor (second kind)

 

Papers

  • 説明の評価・改善を通した中学1年生の批判的思考の進展の特徴づけ―「図形の移動の活用」の授業におけるグループの事例から― Reviewed

    滝田和徳, 水野高宏, 川上貴, 牧野智彦, 日野圭子

    日本数学教育学会誌 数学教育   104 ( 5 )   4 - 15   2022.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 図形の証明問題での逆転推論を含む未完成な証明の生成過程の認知的特徴-演繹的組織化における命題の認識値とステータスの分析を通して- Reviewed

    牧野智彦

    科学教育研究   45 ( 4 )   406 - 420   2021.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Cognitive Characteristics Generating Incomplte Proof: Analyzing the Solving Process of a Geometrical Problem by Japanese Ninth Graders Reviewed

    The 14th International Congress on Mathematical Education, TSG16 - Reasoning, argumentation and proof in mathematics education   2021.7

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Mid-Career Teacher Learning in a Mathematics Professional Development Program: Focusing on the Growth of Teachers’ Perspectives Reviewed

    Hiroshima Journal of Mathematics Education   ( 13 )   57 - 78   2020.2

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 協同的な学びの促進を図る算数の授業づくり Reviewed

    大金正道,日野圭子,牧野智彦

    日本数学教育学会誌   101 ( 6 )   2 - 10   2019.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • A MID-CAREER TEACHER’S LEARNING FROM STUDENTS’ THINKING AND ACTIONS: A LESSON STUDY Reviewed

    Proceedings of 8th East Asia Regional Conference on Mathematics Education   2018.5

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 未完成な証明の生成過程での「ディスコースの拡張」の特徴―ペアによる図形の証明問題の解決過程の分析を通して- Reviewed

    牧野智彦

    日本数学教育学会誌 数学教育学論究 臨時増刊   99   2017

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Learning of Application of Functions through Constructing Proofs Reviewed

    Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education   2016

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 未完成な証明の生成過程の認知的特徴について-ペアによる問題解決過程での「調整」の様相の分析を通して- Reviewed

    牧野智彦

    日本数学教育学会誌 数学教育学論究 臨時増刊   97   177 - 184   2015.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Mid-Career Teacher Learning through Collaboratively Framed Mathematics Lessons Reviewed

    Proceedings of the 7th East Asia Regional Conference on Mathematics Education   2015.5

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Collaborative Creation of Lesson Framework and its Impact on Teachers' Proffessional Development

    Keiko HINO Tomohiko MAKINO

    Proceedings of 6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education   2013

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

▼display all

Books

  • 新・教職課程演習 第13巻 初等算数科教育

    ( Role: Joint author)

    協同出版  2021.3 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 新版 算数科教育研究

    ( Role: Joint author)

    東洋館出版社  2019.3 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 初等算数科教育

    ( Role: Joint author)

    ミネルヴァ書房  2019.2 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 未来へひろがる数学2

    ( Role: Joint author)

    啓林館  2016 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 未来へひろがる数学3

    ( Role: Joint author)

    啓林館  2016 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 未来へひろがる数学3 指導書

    ( Role: Joint author)

    啓林館  2016 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 未来へひろがる数学2 指導書

    ( Role: Joint author)

    啓林館  2016 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 未来へひろがる数学1 指導書

    ( Role: Joint author)

    啓林館  2016 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 未来へひろがる数学1

    ( Role: Joint author)

    啓林館  2016 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 教科教育学シリーズ 算数・数学科教育

    ( Role: Joint author)

    一藝社  2015.10 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 新教職教育講座第6巻 教科教育の理論と授業Ⅱ理数編

    大高泉 清水美憲   ( Role: Joint author)

    協同出版  2012.3 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

▼display all

MISC

  • 児童による振り返り活動を促進する算数授業-ダイジェストで授業を見返すことに焦点を当てて―

    長島光晴, 牧野智彦

    宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要   ( 9 )   163 - 170   2022.8

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

  • 算数学習における児童の生産的な困惑を用いる授業―粘り強く考える態度の育成へ向けて-(海外の算数教育情報)

    牧野智彦

    新しい算数研究   ( 5月号 )   38 - 39   2021.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 「振り返り」を重視した算数授業の実践-数学的思考力・表現力の育成を目指して-

    宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要   2020.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 対話的な学びの実現を目指した算数授業の実践

    宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要   2020.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 小学校6年生の「単位量当たりの大きさ」の理解に関する研究-混み具合についての調査の分析を通して-

    宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要   2020.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 図形の性質を日常生活に生かすことで算数の有用性が感得できる授業

    新しい算数研究   2020.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 未完成な証明を生成する命題の「認識値」の特徴-「論理的に誤った命題」に関するグループインタビューの分析を通して

    宇都宮大学教育学部紀要   2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 小学校算数科における表の見方の変容-小学校4年生への授業実践とアンケート調査をもとに-

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   2019.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • アクティブ・ラーニング指導法を取り入れた授業の検討-中等教科教育法(数学科,社会科,保健体育科)の受講生のアンケート結果から-

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   2019.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 生徒の「見いだす力」を伸ばす授業づくり(数学科学習指導案)

    教職課程   2018.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:協同出版  

  • いろいろな解き方に共通するアイディアに着目させる(算数科学習指導案)

    教職課程   ( 12月 )   2018.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 数学的な見方・考え方の進展に関する横断的研究-領域「関数」,「データの活用」,「図形」の内容に焦点を当てて-

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   ( 5 )   2018.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 高等学校数学において体系的な理解を促す授業展開の工夫-公理的方法の考えに着目して-

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   ( 5 )   2018.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 対話的な学びの実現に向けて

    理数啓林   2018.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 高等学校数学における体系的な理解を促す授業に関する一考察

    牧野智彦 湯澤有孝 北川義久

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   ( 4号 )   2018.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 図形の証明問題の解決での未完成な証明の生成の様相ーディスコースの拡張のモードと命題の値の分析を通して-

    宇都宮大学教育学部紀要   ( 68号 )   2018.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 算数教育における小学校教科「生活」への貢献-教員養成段階で促したい生活科と算数科のつながりの理解-

    日野圭子 牧野智彦 川上貴

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   ( 4号 )   2018.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 中学生の説明活動の質を高める数学授業の実践

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   ( 3号 )   2017

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 未完成な証明の生成過程における思考や行為の様相-インタビュー調査の分析を通して-

    宇都宮大学教育学部紀要   ( 67号 )   2017.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 思考や行為を改善し続けてやまない傾向をはぐくむ算数の授業づくり

    新しい算数研究   ( 10月号 )   2016.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 数学的な説明活動を促進する授業へ向けて説明することを学ぶ

    理数啓林   ( 7号 )   2014.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • Japanese Students' Cognitive Difficulty in Bridging Process to Construct Geometrical Proof Reviewed

    Makino, T.

    The 12th International Congress on Mathematical Education   2012.8

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper, summary (international conference)  

▼display all

Presentations

  • Cognitive Characteristics Generating Incomplte Proof: Analyzing the Solving Process of a Geometrical Problem by Japanese Ninth Graders International conference

    2021.7 

     More details

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 説明モデルの検討・改訂にみられる中学1年生の批判的思考力の促進-図形の移動の活用場面から-

    2019.8 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 未完成な証明を生成する命題の「認識値」の様相-証明の中の「論理的誤り」に着目して

    2019.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 課題探究として証明することを実現する指導法開発ー第2学年の単元「一次関数」-

    2018.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • A MID-CAREER TEACHER’S LEARNING FROM STUDENTS’ THINKING AND ACTIONS: A LESSON STUDY International conference

    2018.5 

     More details

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 未完成な証明の生成過程での「ディスコースの拡張」の特徴―ペアによる図形の証明問題の解決過程の分析を通して-

    2017 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 未完成な証明の生成過程における個人の調整の様相に関する一考察-一組のペアに焦点を当てて-

    2016 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 未完成な証明の生成過程の認知的特徴について-ペアによる問題解決過程での「調整」の様相の分析を通して-

    2015 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 中学校数学における課題探究として証明することの授業化 -第3学年の内容「2つの連続する奇数の性質」-

    2015 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 大学での現職教育プログラムを通しての中堅の数学教師の職能成長-アンケート調査の結果から-

    2015 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 未完成な証明を生成する生徒の 認知過程の様相-ペアによる問題解決過程の分析を通して-

    2014 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 数学の授業フレームワークの協働的な作成を取り入れた現職教育への取り組み

    2014 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

▼display all

Research Projects

  • 「未完成な証明」の生成過程での「ディスコースの拡張」モードの転換の解明と制御

    Grant number:19K02805  2019.4 - 2022.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2340000 ( Direct Cost: \1800000 、 Indirect Cost:\540000 )

  • 非認知的能力育成のエビデンスベースな施策を教科の特質に即して立案する方法の開発

    Grant number:20H01675  2020.4 - 2024.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\550000 ( Direct Cost: \550000 )

  • 課題解決型説明カリキュラムと評価法のユニバーサルデザイン化

    Grant number:16H02068  2016.4 - 2020.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(A)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\1325000 ( Direct Cost: \1160000 、 Indirect Cost:\165000 )

  • 課題探究型説明カリキュラムに基づく学習指導法の開発と科学的エビデンスによる検証

    Grant number:26282039  2014.4 - 2018.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\676000 ( Direct Cost: \568000 、 Indirect Cost:\108000 )

  • 科学的エビデンスに基づく,「課題探究型の説明」カリキュラムの開発と検証

    Grant number:24243077  2012.4 - 2017.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(A)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\1600000 ( Direct Cost: \1300000 、 Indirect Cost:\300000 )

  • 中学校数学で「未完成な証明」を生成する生徒の推論過程を改善する教授方略の研究

    2012.4 - 2014.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Young Scientists(B)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2560000 ( Direct Cost: \2080000 、 Indirect Cost:\480000 )

  • 中学校数学の証明問題で中学生が「未完成な証明」を生み出す認知的・情緒的要因

    2010.4 - 2012.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Young Scientists(B)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\1862000 ( Direct Cost: \1820000 、 Indirect Cost:\42000 )

▼display all

 

Class

  • 数学科教育法Ⅰ  S312110

    2022  ( University )

  • 算数  S010006

    2022  ( University )

  • 算数科指導法  S010197

    2022  ( University )

  • 数学科指導論  S313000

    2022  ( University )

  • 教科教育特論  M401430

    2022  ( Graduate School )

  • 算数  S101100

    2022  ( University )

  • 算数科指導法  S010199

    2022  ( University )

  • 算数科教育法  S102115

    2022  ( University )

  • 数学研究セミナーⅠ  S010455

    2022  ( University )

  • 中等数学科指導法A  S010201

    2022  ( University )

▼display all

 

Social Activities

  • 芳賀内留会算数・数学研修会

    Lecturer

    2023.3

  • 鹿沼市立北犬飼中学校研修会

    Advisor

    2023.1

  • 下野市立石橋中学校授業研究会

    Lecturer, Advisor

    2022.12

  • 鹿沼市立さつきが丘小学校指導助言

    Advisor

    2022.11

  • 鹿沼市立さつきが丘小学校指導助言

    Advisor

    2022.10

  • 鹿沼市立さつきが丘小学校指導助言

    Advisor

    2022.9

  • 鹿沼市立さつきが丘小学校授業検討会

    Advisor

    2022.7

▼display all