Updated on 2024/05/21

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Yuki Tachibana
 
Organization
School of International Studies Department of International Studies Associate Professor
School of International Studies Center for the Multicultural Public Sphere Member
Graduate School of Regional Development and Creativity Division of Social Design (Master's Course) Graduate Program in Multicultural Studies Associate Professor
Graduate School of Regional Development and Creativity Division of Advanced Transdisciplinary Science (Doctor's Course) Global and Regional Development Design Program Associate Professor
Title
Associate Professor

Degree

  • 博士(教育学)

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Education

 

Papers

  • ドイツにおけるBildungssprache概念の理論的・実践的展開 : 言語教育を通した包摂に関する一考察—特集 ことばをめぐる包摂と排除 Reviewed

    立花有希

    ことばと社会   ( 25 )   45 - 63   2023.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • ドイツにおける算数・数学科教育改善の動向―学校教育の現代的課題に対する具体的応答の事例として―

    立花有希

    宇都宮大学国際学部研究論集   ( 55 )   29 - 38   2023.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • ドイツの異文化間教育論における「他者」の表象

    伊藤亜希子、立花有希

    福岡大学人文論叢   54 ( 3 )   715 - 737   2022.12

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • ドイツにおける異文化間教育研究の歩みと現在―『異文化間教育ハンドブック』を手がかりとして―

    宇都宮大学国際学部附属多文化公共圏センター年報   ( 13 )   139 - 144   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • ドイツは移民の統合に失敗したか?―教育政策の視点から

    ドイツ研究   54   61 - 64   2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • ドイツの学校における宗教的多元性への対応

    宇都宮大学国際学部附属多文化公共圏センター年報   ( 11 )   63 - 70   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 移民社会ドイツにおける教員養成―ベルリンの言語教育モジュールについての検討―

    宇都宮大学国際学部研究論集   ( 47 )   113 - 121   2019.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • ドイツの就学前教育における移民の子どもの言語発達の評価と支援―ヘッセン州における取組を中心として― Reviewed

    異文化間教育   ( 45 )   108 - 122   2017

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • ドイツにおける幼小連携の取組に関する一考察―ヘッセン州教育計画(BEP)を中心として― Reviewed

    関東教育学会紀要   ( 43 )   13 - 23   2016.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • ドイツにおける学習言語獲得のための取組―NRW州の学校改善プロジェクトを事例として―

    宇都宮大学国際学部研究論集   ( 41 )   65 - 72   2016.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • ドイツの学校の言語的多様性と教員

    宇都宮大学国際学部研究論集   ( 39 )   67 - 76   2015.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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Books

  • 異文化間教育ハンドブック:ドイツにおける理論と実践

    Gogolin, Georgi, Krüger-Potratz, Lengyel, Sandfuchs編著, 立花有希, 佐々木優香, 木下江美, クラインハーペル美穂訳( Role: Joint translator)

    明石書店  2024.1 

     More details

    Total pages:643   Responsible for pages:3-7, 18-25, 32-57, 66-98, 194-392, 464-622, 637-643   Book type:Dictionary, encyclopedia

  • 外国人生徒の学びの場 多様な学び場に注目して

    佐々木一隆/田巻松雄( Area: 第2章 夜間中学・定時制高校の制度と機能―ドイツとの比較を通してー)

    下野新聞社  2023.3 

     More details

    Total pages:207   Responsible for pages:29-41   Language:Japanese   Book type:General book, introductory book for general audience

  • 多文化共生をどう捉えるか

        ( Role: Joint author)

    2018.10 

     More details

    Language:Japanese   Book type:General book, introductory book for general audience

Research Projects

  • JSL児童生徒の教科学習における学習言語の機能の解明に向けた基礎的研究

    Grant number:21K02191  2021.4 - 2024.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2470000 ( Direct Cost: \1900000 、 Indirect Cost:\570000 )

  • ドイツの教育の個別化に関する実証的研究‐教育の標準化と子どもの多様性の観点から

    Grant number:17K04686  2017.4 - 2020.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\620000 ( Direct Cost: \500000 、 Indirect Cost:\120000 )

  • 多言語環境に育つ子どもの言語発達の視点から見る幼児教育の日独比較

    Grant number:15K04280  2015.4 - 2018.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\4420000 ( Direct Cost: \3400000 、 Indirect Cost:\1020000 )

  • 将来の「下層」か「グローバル人材」か―外国人児童生徒の進路保障実現を目指して

    Grant number:26245056  2014.4 - 2019.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(A)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\130000 ( Direct Cost: \100000 、 Indirect Cost:\30000 )

 

Class

  • 卒業研究Ⅰ  K170953

    2022  ( University )

  • 国際共生研究B(多文化共生教育演習)  K170734

    2022  ( University )

  • グローバル時代の学校教育Ⅰ  B100233

    2022  ( Graduate School )

  • 多文化共生論入門  G435550

    2022  ( University )

  • 卒業研究Ⅱ  K170956

    2022  ( University )

  • 外国語特別演習AⅠ(ドイツ語)  K170436

    2022  ( University )

  • グローバル時代の学校教育Ⅱ  B100234

    2022  ( Graduate School )

  • 卒業研究準備演習  K199530

    2022  ( University )

  • 卒業研究準備演習  K199530

    2021  ( University )

  • 卒業研究Ⅱ  K170956

    2021  ( University )

  • グローバル化と外国人児童生徒教育  K170587

    2021  ( University )

  • 多文化共生教育  K170567

    2021  ( University )

  • Intercultural Education  K170564

    2021  ( University )

  • 外国語特別演習AⅡ(ドイツ語)  K170437

    2021  ( University )

  • 多文化共生論入門  G435550

    2021  ( University )

  • 新入生セミナー  G131301

    2021  ( University )

  • 卒業研究Ⅰ  K170953

    2021  ( University )

  • 国際共生研究B(多文化共生教育演習)  K170734

    2021  ( University )

  • 外国語特別演習AⅠ(ドイツ語)  K170436

    2021  ( University )

  • グローバル時代の学校教育Ⅱ  B100234

    2021  ( Graduate School )

  • グローバル時代の学校教育Ⅰ  B100233

    2021  ( Graduate School )

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Social Activities

  • 佐野地区小中高PTA連絡協議会講演会

    Lecturer

    2023.12