Updated on 2023/04/04

写真a

 
Takayuki Ishikawa
 
Organization
Cooperative Faculty of Education Schoolteacher Training Course / Education and Human Sciences (Educational Psychology) Associate Professor
Graduate School of Regional Development and Creativity Division of Social Design (Master's Course) Graduate Program in Studies on Community and Human Development Associate Professor
Title
Associate Professor

Degree

  • 博士(心理学) ( 同志社大学 )

Research Interests

  • 発達心理学

  • Education Psychology

  • Development Psychology

  • 教育心理学

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology  / 子どもの発達過程における罪悪感と社会性の関連について

  • Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

Professional Memberships

  • 日本保育学会

    2021.8 - Present

  • 日本道徳性発達実践学会

    2002 - Present

  • 日本行動科学学会

    1998 - Present

  • 日本発達心理学会

    1996 - Present

  • 日本教育心理学会

    1996 - Present

  • 日本心理学会

    1996 - Present

  • 日本感情心理学会

    1996 - Present

  • 日本交通心理学会

    1996 - Present

▼display all

 

Papers

  • 5歳児の語彙と向社会的行動の発達について―幼稚園の運動会を通して― Reviewed

    道徳性発達研究   13 ( 1 )   42 - 47   2019.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • いじめ場面における中学生の行動と言語的援助要請スキル、援助不安および共感性の関連 Reviewed

    道徳性発達研究   12 ( 1 )   25 - 32   2018.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • これまでの役割取得能力(社会的視点取得能力)研究と,これからに向けて Reviewed

    道徳性発達研究   49 - 53   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 少年院在院者と一般の青少年における万引きをはじめとした窃盗に関する要因の検討―少年の窃盗に関する新たな体系的な教育プログラムの開発に向けて― Reviewed

    矯正教育研究   63   143 - 150   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 小学生のいじめ場面における被害者援助行動と共感性の関連 Reviewed

    道徳性発達研究   9   67 - 75   2015

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 児童の罪悪感と学校適応感の関連 Reviewed

    発達心理学研究   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 罪悪感の発達 Reviewed

    心理学評論   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 小学校6年生の対人、規則場面の対応における罪悪感と共感性の関連 Reviewed

    感情心理学研究   2008

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

▼display all

Books

  • 感情心理学ハンドブック

    ( Role: Joint author)

    北大路書房  2019.9 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 心理学概論(第2版)

    ( Role: Joint author)

    ナカニシヤ出版  2014.4 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 自己意識的感情の心理学

    ( Role: Joint author)

    北大路書房  2009 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 子どものこころを育む発達科学-発達の理解・問題解決・支援のために-

    ( Role: Joint author)

    北大路書房  2008 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 心理学概論

    ( Role: Joint author)

    ナカニシヤ出版  2006 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

MISC

  • 5歳児の語い理解と創造性の関連について

    宇都宮大学教育実践報告   7   315 - 318   2020.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 教科横断的視点に基つ?く小学校教員養成カリキュラムの 開発のための教科間連携研究(5) ―体育科・保健体育科と発達心理学の連携授業―

    宇都宮大学教育実践報告   7   429 - 432   2020.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 人権を尊重する態度と学習集団の機能はどう関係するのか―人権教育と学力形成の関係に注目して―

    宇都宮大学教育実践報告   7   333 - 336   2020.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 児童・生徒指導における連携・協力の在り方について―連携・協力の深化と強化―

    宇都宮大学教育実践報告   7   323 - 327   2020.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 少年院在院者の万引きをはじめとした窃盗に関する意識の検討―矯正教育プログラム開発のための意識調査から―

    香川大学教育学部 研究報告   149   15 - 26   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 教員養成課程における「生活科教育法」の授業改善に関する基礎的検討―受講生を対象とした質問紙調査を通して―

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   3   425 - 428   2017.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

▼display all

Research Projects

  • 幼児期,児童期のダイバーシティ教育教材の開発と効果の検証:罪悪感と恥に着目して

    Grant number:22K02566  2022.4 - 2025.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2600000 ( Direct Cost: \2000000 、 Indirect Cost:\600000 )

  • 暴力的映像の平和教育利用における子どもの視聴ガイドライン開発

    Grant number:22K02434  2022.4 - 2025.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\260000 ( Direct Cost: \200000 、 Indirect Cost:\60000 )

  • 幼児期,児童期の道徳感情をふまえた教材開発とその効果の検証:罪悪感と恥に着目して

    Grant number:18K02520  2018.4 - 2023.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2730000 ( Direct Cost: \2100000 、 Indirect Cost:\630000 )

  • 共感の反社会性と「いじめ」、偏見、紛争:異分野融合研究による教育モデルの提言

    Grant number:16K13456  2016.4 - 2019.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for challenging Exploratory Research

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\400000 ( Direct Cost: \400000 )

  • 小中学生のいじめ場面の行動における罪悪感と共感性に関する検討

    2013.4 - 2016.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Young Scientists(B)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2240000 ( Direct Cost: \1820000 、 Indirect Cost:\420000 )

  • 乳幼児期の行動発現が心理・社会的発達に及ぼす効果の機能的分析

    Grant number:25285188  2013.4 - 2016.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\1800000 ( Direct Cost: \1800000 )

▼display all

 

Class

  • 教育心理学研究セミナーⅡ  S010448

    2022  ( University )

  • 発達心理学特講  S010445

    2022  ( University )

  • 発達心理学入門  G320445

    2022  ( University )

  • 教育心理学研究法  S169200

    2022  ( University )

  • 新入生セミナー  G140001

    2022  ( University )

  • 生涯発達支援論  B100240

    2022  ( Graduate School )

  • 青年期以降の心理学  S010138

    2022  ( University )

  • 子ども理解の心理学  S107400

    2022  ( University )

  • 教育心理学演習C  S180019

    2021  ( University )

  • 発達心理学特講  S166008

    2021  ( University )

  • 幼児教育相談  S107405

    2021  ( University )

  • 教育心理学研究法  S169200

    2021  ( University )

  • 発達心理学  S160000

    2021  ( University )

  • 子ども理解の心理学  S107400

    2021  ( University )

  • 幼児教育相談  S010139

    2021  ( University )

  • 幼児と言葉  S010140

    2021  ( University )

▼display all

 

Social Activities

  • 栃木県いじめ問題対策委員会

    Organizing member

    2021 - Present