Updated on 2024/05/17

写真a

 
HINO Keiko
 
Organization
Graduate School of Education Division of Professional Teacher Education Professor
Title
Professor

Degree

  • Ph D, in Education ( 1994   南イリノイ大学 )

Research Interests

  • 数学教師の職能成長

  • 学習軌道

  • 日本の算数数学授業

  • 関数

  • 比例的推論

  • 数学教育学

  • 数学的談話

  • Mathematics Education

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education  / 数学教育

  • Humanities & Social Sciences / Science education

Professional Memberships

  • 日本数学教育学会

  • 日本科学教育学会

  • 全国数学教育学会

Committee Memberships for Association and Group

  • 日本数学教育学会   第10回春期研究大会実行委員長  

    2022.6   

      More details

    Committee type:Academic society

Studying abroad experiences

  • 1991.8 - 1994.12   Southern Illinois University, Carbondale  

 

Papers

  • 説明の評価・改善を通した中学1年生の批判的思考の進展の特徴づけ

    滝田和徳,水野高宏,川上貴,牧野智彦,日野圭子

    日本数学教育学会誌   104 ( 5 )   4 - 15   2022.5

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 地域学校との連携の中での学びを目的とした実習の取組

    令和3年度日本教職大学院協会研究大会   2022.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Teachers' guidance of students’focus toward lesson objectives: how does a competent teacher make decisions in the key interactions? Reviewed

    Hino, K., & Funahashi, Y.

    2022.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-022-01345-7

  • 比例的推論の学習軌道に基づく授業実践の試み:小学校第3学年における実践から

    宇都宮大学共同教育学部研究紀要   72   3 - 19   2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり:小学校第3学年「一万より大きい数」について Reviewed

    近畿数学教育学会会誌   35   9 - 26   2022.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 比例的推論の基礎を形成する授業デザインの視点:学習軌道に基づいて

    日本数学教育学会第54回秋期研究大会発表集録   2021.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 小学校下学年における関数的な見方・考え方:調査結果の考察から

    宇都宮大学共同教育学部研究紀要   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 授業を見て語り合うことによる学びの構築:授業を見る視点の変化を捉える試みから

    宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要   7   557 - 560   2020.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 算数の授業における若手教師の相互作用の改善:子どもの素朴な言葉の扱いを視点として

    宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要   7   253 - 260   2020.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Mid-career teacher learning in a mathematics professional development program: Focusing on the growth of teachers' perspectives Reviewed

    Hiroshima Journal of Mathematics Education   13   57 - 78   2020.2

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 巻頭言『研究の交流を通して科学教育の今後を考える:第43回年会報告』

    科学教育研究   43 ( 3 )   2019.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 比例・反比例の授業における数学的談話の構成:比例・反比例を実体を伴って語ることの実際

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   6   277 - 286   2019.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 児童が問いをもつ算数の授業づくり:対象と志向のずれに着目して

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   6   291 - 298   2019.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 授業を見て語り合うことによる学びの構築:教職大学院共通科目「教材開発と教育方法の実践と課題」を通して

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   6   657 - 660   2019.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 小学校第2学年「かけ算」の授業における数学的談話:比例的推論を意識した実践から

    日本数学教育学会第54回秋期研究大会発表集録   2021.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 数学授業の改善に関わるレキシコン:教師へのインタビューを通して

    日本数学教育学会第9回春期研究大会論文集   2021.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 比例的推論を意識した第 2 学年「かけ算」の授業実践とその考察

    日本数学教育学会第9回春期研究大会論文集   2021.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 小学校下学年における比例的推論の学習軌道

    日本数学教育学会第9回春期研究大会論文集   2021.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 共同的な学びの促進を図る算数の授業づくり Reviewed

    日本数学教育学会誌   101 ( 6 )   2 - 10   2019.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 経験豊富な教師による算数科授業での相互作用:コモグニション論に基づく談話分析から得られる示唆 Reviewed

    日本数学教育学会誌数学教育学論究   2019.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 比例・反比例の授業における数学的談話の構成:「対応」が中心の授業での生徒の学習の様相

    宇都宮大学教育学部研究紀要   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 中学校数学における説明する能力の向上に関する研究:星型五角形の授業実践を通して

    宇都宮大学教育学部実践紀要   5   565 - 568   2018.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 比例・反比例の授業における数学的談話の構成:学習軌道からみた授業中の発話の考察(2)

    宇都宮大学教育学部実践紀要   5   247 - 254   2018.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 数学的な見方・考え方の進展に関する横断的研究:領域「関数」,「データの活用」,「図形」の内容に焦点を当てて

    宇都宮大学教育学部実践紀要   5   121 - 132   2018.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 算数の授業における具体物に関する考察:具体物を使って話し合う場面に着目して

    宇都宮大学教育学部実践紀要   5   557 - 560   2018.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 教職大学院における数学教育研究の実際と課題:宇都宮大学を事例として

    日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集   269 - 272   2018.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 数学的談話の進展におけるメタルールの役割:中学2年生のグループ活動のコモグニションからの考察

    日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集   97 - 104   2018.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Teaching whole-number multiplication to promote children's proportional reasoning: a practice-based perspective from Japan Reviewed

    Keiko Hino Hisae Kato

    ZDM Mathematics Education   2018

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 比例・反比例の授業における数学的談話の構成:学習軌道からみた授業中の発話の考察(1)

    宇都宮大学教育学部実践紀要   4   129 - 136   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 算数教育における小学校教科「生活」への貢献:教員養成段階で促したい生活科と算数科のつながりの理解

    宇都宮大学教育学部実践紀要   4   313 - 316   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 授業を通しての小学校1年生の加法方略の進展:構成的アプローチに基づく授業での児童の思考活動の分析から Reviewed

    湯澤敦子 日野圭子

    日本数学教育学会誌   99 ( 10 )   3 - 15   2017.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Inscriptions that mediate interactive construction of new mathematical meaning in a primary mathematics class Reviewed

    Keiko Hino

    Proceedings of the PME 41. Singapore.   Vol. 2   305 - 312   2017

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 比例・反比例の授業における?数学的談話の構成:関数の学習軌道からの授業場面の考察

    宇都宮大学教育学部研究紀要   67   189 - 202   2017.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 比例の授業における数学的談話の構成:GeoGebraを通して

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要   2   145 - 154   2016.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 関数の授業における数学的対象の構成:Sfardの談話論からの考察

    日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集   2016.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  • 経験豊富な教師による算数科授業での相互作用の特徴:相互作用の核となる表記に着目して

    日本数学教育学会第49回秋期研究大会発表集録   365 - 368   2016

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  • Comparing multiple solutions in the structured problem solving: Deconstructing Japanese lessons from learner’s perspective Reviewed

    Educational Studies in Mathematics   90   121 - 141   2015

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Interactive construction of attention paths toward new mathematical content: Analysis of a primary mathematics lesson Reviewed

    Keiko Hino Yuka Koizumi

    Proceedings of the PME 38/PME-NA 36. Vancouver, Canada.   Vol. 3   305 - 312   2014

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • The teacher’s role in guiding children’s mathematical ideas toward meeting lesson objectives Reviewed

    Yuka Funahashi Keiko Hino

    ZDM Mathematics Education   46   423 - 436   2014

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 小中移行期の生徒の比例関係の認識とその表現:個別インタビューによる生徒の追跡を通して Reviewed

    日本数学教育学会誌数学教育学論究臨時増刊   96   145 - 152   2014

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 小中移行期の生徒による比例の問題場面の表現の特徴:個別インタビューにおける共通問題への応答の比較

    宇都宮大学教育学部紀要   ( 64-1 )   95 - 110   2014.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 中学校入学初期における生徒の比例的推論の多様性:筆記調査の結果と示唆

    宇都宮大学教育学部紀要   63 ( 1 )   117 - 129   2012.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Students creating ways to represent proportional situations: In relation to conceptualization of rate Reviewed

    Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education   36 ( 2 )   283 - 290   2012.7

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 中学校比例の授業での生徒の表・式・グラフの内化の様相:グラフに焦点をあてて Reviewed

    第43回数学教育論文発表会論文集   505 - 510   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 数学科授業の計画・評価に研究の側面を使う:大学院授業に授業研究を取り入れる試み

    宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要   33   45 - 54   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 関数における問題解決の授業:2次関数の表,式,グラフの関連付けを促すために

    宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要   ( 33 )   55 - 62   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Researching and Conducting Mathematics Lesson: An Attempt to Adopt Lesson Study in a Graduate Course Reviewed

    Proceedings of the EARCOME5   2010

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • 中学校比例の授業での生徒の表・式・グラフの内化の様相:表に焦点をあてて Reviewed

    第42回数学教育論文発表会論文集   505 - 510   2009.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • コミュニケーション手段の創造と修正:数学的コミュニケーションにおける学習の側面を考える

    第42回数学教育論文発表会論文集, 課題別分科会.   82 - 87   2009.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 子どもの授業中の問題解決における他者の影響

    宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要   32   61 - 70   2009.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Coherence in student’s construction of mathematical meanings: Glimpses from three Japanese classrooms Reviewed

    The 3rd Redesigning Pedagogy International Conference   2009.6

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:National Institute of Education, Singapore  

  • 一次関数の授業でみられた「操作的な考え」について:The Learner's Perspective Study日本データの分析から Reviewed

    日野圭子

    第41回数学教育論文発表会論文集   447 - 452   2008.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:日本数学教育学会  

  • 発達の途上にある生徒の関数的見方・考え方を大切に

    日野圭子

    日本数学教育学会誌・数学教育   62 ( 5 )   39 - 45   2008.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本数学教育学会  

  • 数学的表記の内化を促す文脈についての一考察 Reviewed

    日野圭子

    日本数学教育学会誌・算数教育   57 ( 2 )   33 - 44   2008.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本数学教育学会誌  

  • 指導を介しての比例的推論の発達に関する一考察:1年を通しての比例の問題に対する児童のアプローチの変化 Reviewed

    日野圭子

    筑波数学教育研究   27   1 - 10   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:筑波大学数学教育研究室  

  • Studying lesson structure from the perspective of students' meaning construction: The case of two Japanese mathematics classrooms Reviewed

    Keiko Hino

    Proceedings of the 31th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education   31 ( 3 )   25 - 32   2007.7

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  • Toward the problem-centered classroom: trends in mathematical problem solving in Japan Reviewed

    Keiko Hino

    ZDM Mathematics Education   39   503 - 514   2007

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Springer  

  • 一人の児童の比例的推論の変容過程にみる表記の扱い Reviewed

    日野圭子

    第39回数学教育論文発表会論文集   493 - 498   2006.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:日本数学教育学会  

▼display all

Books

  • Teacher Professional Learning through Lesson Study in Virtual and Hybrid Environments: Opportunities, Challenges, and Future Directions (WALS-Routledge Lesson Study Series) Reviewed

    Rongjin Huang, Nina Helgevold, Jean Lang, & Heng Jiang (Eds.) ( Role: Contributor)

    Groves, S., Fujii, T., Widjaja, W., Hino, K., Matsuda, N., & Ames, F. What can online lesson study offer?: Findings from an Australian-Japanese collaboration.  2023.8  ( ISBN:1032260300

     More details

    Total pages:280   Language:English   Book type:Scholarly book

  • 日本型STEM教育のための理論と実践

    磯﨑哲夫(編著)( Role: Contributor ,  Area: 日野圭子,川上貴.第3章 数学教育の立場からみたSTEM/STEAM教育の実際)

    学校図書  2023.7  ( ISBN:4762502472

     More details

    Total pages:180   Responsible for pages:28-37   Book type:Scholarly book

  • イラスト図解ですっきりわかる算数

    新算数教育研究会(編)

    東洋館出版社  2022.3 

     More details

    Total pages:117   Responsible for pages:70-75   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 算数・数学授業研究ハンドブック

    日本数学教育学会(編著)( Role: Joint author)

    東洋館  2021.8 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 新しい算数教育の理論と実践

    溝口達也(編著)( Role: Contributor)

    東洋館  2021.3 

     More details

    Total pages:251   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • Catherine P. Vistro-Yu, & Tin Lam Toh (Eds.)

    ( Role: Joint author)

    2019.6 

     More details

    Language:English   Book type:Scholarly book

  • 改訂新版 講座 算数授業の新展開 第4学年

    ( Role: Joint author)

    東洋館  2019.6 

     More details

    Responsible for pages:207   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 改訂新版 講座 算数授業の新展開 第5学年

    ( Role: Joint author)

    東洋館  2019.6 

     More details

    Responsible for pages:221   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 改訂新版 講座 算数授業の新展開 第5学年

    ( Role: Joint author)

    東洋館  2019.6 

     More details

    Responsible for pages:205   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 新版:算数科教育研究

    ( Role: Joint author)

    東洋館  2019.3 

     More details

    Responsible for pages:217   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 改訂新版:算数科教育の基礎・基本

    ( Role: Joint author)

    明治図書  2019.2 

     More details

    Responsible for pages:135   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 算数教育指導用語辞典 第五版

    ( Role: Joint author)

    教育出版  2018.8 

     More details

    Responsible for pages:333   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • P. C. Toh & B. L. Chua (Eds.)

    ( Role: Joint author)

    2018.6 

     More details

    Language:English   Book type:Scholarly book

  • Marisa Quaresma, Carl Winslow, Stephane Clivaz, Joao Pedro da Ponte, Aoibhinn Ni Shuilleabhain, Akihiko Takahashi (Eds.)

    ( Role: Joint author)

    2018.4 

     More details

    Language:English   Book type:Scholarly book

  • 平成29年改訂 小学校教育課程実践講座 算数

    ( Role: Joint author)

    ぎょうせい  2017.12 

     More details

    Responsible for pages:242   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • Gabriel J. Stylianides & Keiko Hino (Eds.)

    2017.11 

     More details

    Responsible for pages:304   Language:English   Book type:Scholarly book

  • 平成29年版 小学校新学習指導要領 ポイント総整理 算数

    ( Role: Sole author)

    東洋館  2017.9 

     More details

    Responsible for pages:214   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • Teaching and learning mathematics through variation: Confucian heritage meets Western theories

    ( Role: Sole author)

    2017 

     More details

    Language:English   Book type:Scholarly book

  • 算数・数学科教育

    ( Role: Joint author)

    一藝社  2015 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia, and India

    ( Role: Joint author)

    World Scientific  2015 

     More details

    Language:English   Book type:Scholarly book

  • Nurturing Reflective Learners in Mathematics: Yearbook 2013 Association of Mathematics Educators

    World Scientific  2013 

     More details

    Language:English   Book type:Scholarly book

  • 授業を科学する

    学文社  2010 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 数学教育学研究ハンドブック

    東洋館  2010 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 改訂版 算数科教育の基礎・基本

    明治図書  2010 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • Mathematics education in different cultural traditions: A comparative study of East Asia and the West

    2007 

     More details

    Language:English   Book type:Scholarly book

  • 海外の数学教育から何を学ぶか:ICME-9を通して

    ( Role: Joint author)

    日本数学教育学会  2006.10 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 新編算数科教育研究

    学芸図書  2006.5  ( ISBN:4-7616-0390-9

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • Mathematics classrooms in twelve countries: The insider's perspective

    Sense Publishers  2006 

     More details

    Language:English   Book type:Scholarly book

▼display all

MISC

  • 比例的に考えることと教育課程について

    日野圭子

    算数授業論究   151   8 - 11   2024.3

     More details

    Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 座談会:数学的な見方・考え方を働かせた算数の学びをいかに描くか

    新しい算数研究   627   2023.4

     More details

    Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 帰納・類推・演繹の充実のために,数学的な見方・考え方が果たす役割:3つの授業場面からの考察

    日野圭子

    新しい算数研究   627   40 - 45   2023.4

     More details

    Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 令和4年度「全国学力・学習状況調査」,「とちぎっ子学習状況調査」の結果からみた栃木県小学校算数学力の現状と課題

    日野圭子

    教室の窓(栃木県版小学校算数教育情報誌)   2023.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • かけ算の意味指導:比例的推論を視点として

    日野圭子

    算数授業研究   145   24 - 27   2023.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • Comment 面積 4年

    日野圭子

    新しい算数研究   624   61   2023.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 算数科の「個別最適な学び」と「協働的な学び」における能力ベースの評価の在り方

    日野圭子

    新しい算数研究   623   4 - 7   2022.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 中学校数学科における統合的・発展的な考察を促す授業の研究:ICT活用による図形の性質を見いだす活動を通して

    工藤洋章,日野圭子

    宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要   9   597 - 601   2022.8

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

  • 小学校第3学年における比例的推論の学習軌道に基づく授業研究:分数の授業実践と年間の振り返り

    日野圭子,上野友美,田島達也,秋澤克樹

    宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要   9   343 - 353   2022.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

  • 中学校数学科における興味・関心を視点とした授業の一考察

    斎藤生真,日野圭子

    宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要   9   587 - 591   2022.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

  • 令和3年度「全国学力・学習状況調査」,「とちぎっ子学習状況調査」の結果からみた栃木県小学校算数学力の現状と課題

    日野圭子

    教室の窓(栃木県版小学校算数教育情報誌)   2022.4

     More details

    Language:Japanese  

  • 数学的な見方・考え方に着目した内容の関連性と『既習を活かす』ことへの示唆

    算数授業研究   136   20 - 23   2021.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 思考力・判断力・表現力等」を育成するために③:「数学的に表現し伝え合う活動」に視点をあてて

    新しい算数研究   605   24 - 27   2021.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 子どもが感じる能率性を大切に

    算数授業研究   133   24 - 25   2021.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 内容の概観として整理された三つの内容をどのように捉えるか

    新しい算数研究   577   4 - 7   2018.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 変化や関係を表す表現を工夫する

    算数授業研究   118   22 - 23   2018.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 算数・数学科における問題解決の特徴と展開

    理科の教育   67 ( 792 )   16 - 18   2018.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 「意味を拡張する」ことで期待できる資質・能力

    新しい算数研究   550   4 - 7   2016.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 算数教育における比例的推論:授業を通して子供の比例的推論を促す

    初等教育資料   940   74 - 77   2016.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • Reasoning と Communicationの力を育てる「手頃な」算数の問題の作り方:シンガポールの教師用教材集から

    新しい算数研究   475   28 - 29   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 移行期における算数指導の留意点

    日野圭子

    楽しい算数の授業   296   4 - 7   2009.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:明治図書  

  • 「でも,それが,グループで何かをするということなんです.」:「小グループで何を話したらよいか」について,先生が子どもたちに話したこと

    日野圭子

    新しい算数研究   452   32 - 33   2008.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)   Publisher:東洋館  

  • 問題解決を重視した授業における生徒の数学的意味構成

    日野圭子

    日本科学教育学会年会論文集   30   155 - 156   2006.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

  • 文化的伝統からみた「練習」

    日野圭子

    新しい算数研究   430   32 - 33   2006.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

▼display all

Presentations

  • Examining early-grade children's mathematical models in proportional situations: A glimpse from task-based interview

    Hino, K., Ichikawa, H., & Kato, H.

    Conference Booklet of the 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications  2024.3 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • Examining early-grade children's mathematical models in proportional situations: A glimpse from task-based interview

    Hino, K., Ichikawa, H., & Kato, H.

    Conference Booklet of the 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications  2023.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Examining early-grade children's mathematical models in proportional situations: A glimpse from task-based interview

    Hino, K., Ichikawa, H., & Kato, H.

    Conference Booklet of the 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications  2023.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Examining early-grade children's mathematical models in proportional situations: A glimpse from task-based interview

    Hino, K., Ichikawa, H., & Kato, H.

    Conference Booklet of the 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications  2023.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Examining early-grade children's mathematical models in proportional situations: A glimpse from task-based interview

    2024.3 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  • Examining early-grade children's mathematical models in proportional situations: A glimpse from task-based interview

    2023.12 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  • Examining early-grade children's mathematical models in proportional situations: A glimpse from task-based interview

    Hino, K., Ichikawa, H., & Kato, H.

    Conference Booklet of the 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications  2023.10 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  • Examining early-grade children's mathematical models in proportional situations: A glimpse from task-based interview

    Hino, K., Ichikawa, H., & Kato, H.

    Conference Booklet of the 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications  2023.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Examining early-grade children's mathematical models in proportional situations: A glimpse from task-based interview

    Hino, K., Ichikawa, H., & Kato, H.

    Conference Booklet of the 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications  2023.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 若手数学教師の授業改善に関わるレキシコンの事例的検討

    日野圭子・康孝民・舟橋友香

    日本数学教育学会第11回春期研究大会  2023.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Inquiry into mathematics teaching through problem-solving: A Japanese approach to research and practice in mathematics education

    Hino, K.

    2023 Annual Meeting of Taiwan Association for Mathematics Education and the 15th International Conference on Technology and Mathematics Education  2023.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:National Taipei University of Education   Country:Taiwan, Province of China  

  • Inquiry into mathematics teaching through problem-solving: A Japanese approach to research and practice in mathematics education

    Hino, K.

    2023 Annual Meeting of Taiwan Association for Mathematics Education and the 15th International Conference on Technology and Mathematics Education  2023.6 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:National Taipei University of Education   Country:Taiwan, Province of China  

  • Inquiry into mathematics teaching through problem-solving: A Japanese approach to research and practice in mathematics education Invited

    Hino, K.

    2023 Annual Meeting of Taiwan Association for Mathematics Education and the 15th International Conference on Technology and Mathematics Education  2023.4 

     More details

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:National Taipei University of Education   Country:Taiwan, Province of China  

  • 比例的推論を支える概念的側面についての考察

    日野圭子,加藤久恵,市川啓

    日本数学教育学会第10回春期研究大会  2022.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 第3学年の授業実践からみる児童の比例的推論の実際:事例の考察

    上野友美,田島達也,秋澤克樹,日野圭子

    日本数学教育学会第10回春期研究大会  2022.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 数学授業のレキシコンの国際比較:日韓のレキシコンの分析を通して

    日野圭子,康孝民,舟橋友香,平林真伊

    日本数学教育学会第10回春期研究大会  2022.6 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Proportional reasoning of lower grade students through learning trajectory and lesson study

    Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education  2022.7 

     More details

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 小学校第3学年の児童の比例的推論の実際:1/3のユニットの構成に着目して

    日野圭子,田島達也,上野友美,秋澤克樹

    日本数学教育学会第55回秋期研究大会 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 小学校下学年児童のユニット化の実態を捉える試み:第2学年における授業実践を通して

    日野圭子

    全国数学教育学会第57回研究発表会  2022.12 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • Summary of a lexicon study with junior high school teachers

    Hino, K. & Kang, H

    Research Meeting at Melbourne University  2023.3 

     More details

    Language:English  

    Country:Australia  

▼display all

Other research activities

  • 令和3年度機能強化経費

    2021

 

Class

  • 教育実践プロジェクトⅠ  M404110

    2022  ( Graduate School )

  • 長期インターンシップ  M404130

    2022  ( Graduate School )

  • 算数  S101110

    2022  ( University )

  • 教材開発と教育方法の実践と課題  M401210

    2022  ( Graduate School )

  • 教育実践研究方法論  M402295

    2022  ( Graduate School )

  • 算数  S010049

    2022  ( University )

  • 教育実践プロジェクトⅡA  M404120

    2022  ( Graduate School )

  • 算数・数学授業デザイン論  M402250

    2022  ( Graduate School )

  • 教育実践プロジェクトⅡB  M404140

    2022  ( Graduate School )

  • 教育実践研究方法論  M402295

    2021  ( Graduate School )

  • 算数・数学授業デザイン論  M402250

    2021  ( Graduate School )

  • 教材開発と教育方法の実践と課題  M401210

    2021  ( Graduate School )

  • 算数  S010049

    2021  ( University )

  • 数学の世界  G506670

    2021  ( University )

  • 教材開発と教育方法の実践と課題 

     

▼display all

 

Social Activities

  • 石橋北小学校における授業研究会での助言・指導

    Advisor

    2023.12

  • 石橋小学校における授業研究会での助言・指導

    Advisor

    2023.11

  • 栃木県算数教育研究会における助言・指導

    Advisor

    2023.11

  • 第78回関東甲信静数学教育研神奈川大会

    Advisor

    2023.11

  • 高久小学校での授業研究会における指導助言

    Advisor

    2023.10

  • 南河内第二中の授業研究会における助言・指導

    Advisor

    2023.10

  • 国分寺東小学校での授業研究会における指導助言

    Advisor

    2023.9

  • 本郷北小における助言・指導

    Advisor

    2023.9

  • 石橋小における助言・指導

    Advisor

    2023.9

  • 日本数学教育学会第105回全国算数・数学教育研究(青森)大会

    Advisor

    2023.8

  • 宇都宮大学サマーセミナー

    Lecturer

    2023.8

  • 本郷北小における助言・指導

    Advisor

    2023.7

  • 石橋北小における助言・指導

    Advisor

    2023.6

  • 石橋小(講話)

    Lecturer

    2023.6

▼display all