Updated on 2024/04/25

写真a

 
Kubota Aiko
 
Organization
Cooperative Faculty of Education Schoolteacher Training Course / Education and Human Sciences (Educational Psychology) Associate Professor
Graduate School of Regional Development and Creativity Division of Social Design (Master's Course) Graduate Program in Studies on Community and Human Development Assistant Professor
Title
Associate Professor

Degree

  • 博士(教育学) ( 東京大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

 

Papers

  • コロナ禍における小学校の運動会の中止・縮小と社会参画意識との関連:学校・家庭要因、運動会での役割発揮を考慮に入れた検討 Reviewed

    久保田(河本)愛子:

    日本特別活動学会紀要   31   49 - 58   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 児童期後期における社会情緒的コンピテンスと自尊感情との関連:友人関係を媒介要因として Reviewed

    久保田(河本)愛子 小池にじ穂

    感情心理学研究   2022.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Reconsidering the structure of the Questionnaire for Eudaimonic Well-being using wide age-range Japanese adult sample: An exploratory analysis Reviewed

    Ryota Sakakibara, Yu Ishii, Aiko Komoto Kubota, Kazuhiro Yamaguchi

    BMC psychology   2022

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • The General Factor of Personality (GFP), trait emotional intelligence, and problem behaviors in Japanese teens Reviewed

    Tetsuya Kawamoto Aiko Komoto Kubota Ryota Sakakibara Sera Muto Akiko Tonegawa

    Personality and Individual Differences   2021.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 中学・高校での学校行事体験が大学生活に及ぼす長期的効果:集団社会化理論の視座からの回顧的検討 Reviewed

    久保田(河本)愛子

    日本特別活動学会紀要   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 被教育体験としての学校行事の意味の検討:中学・高校教師を対象として Reviewed

    久保田(河本)愛子

    日本特別活動学会紀要   28   35 - 44   2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 課外活動集団内での同化・差異化尺度作成の試み:集団社会化理論に着目して Reviewed

    河本 愛子

    パーソナリティ研究   27 ( 1 )   73 - 76   2018.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 中学・高校における学校行事体験の発達的意義:大学生の回顧的意味づけに着目して Reviewed

    河本 愛子

    発達心理学研究   25 ( 4 )   453 - 465   2014.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

▼display all

Books

  • 学級経営の心理学

    久保田(河本)愛子( Role: Contributor ,  Area: 第9章 教科外活動における学級づくり:特別活動)

    ナカニシヤ出版  2024 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 教師になる人のための学校教育心理学

    ( Role: Contributor ,  Area: 第10章学校行事を活用した学級づくり)

    ナカニシヤ出版  2021.10  ( ISBN:9784779514890

     More details

    Total pages:223   Responsible for pages:143-153   Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • シリーズ支援のための発達心理学 「情動発達の理論と支援 」

    ( Role: Contributor ,  Area: 第8章 学校における情動と発達)

    金子書房  2021  ( ISBN:4760895787

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • エビデンスベースの教育心理学

    ( Role: Contributor ,  Area: 第11章 学級経営・学級集団)

    ナカニシヤ出版  2020  ( ISBN:9784779514777

     More details

    Responsible for pages:16   Language:Japanese   Book type:Textbook, survey, introduction

  • 保育学用語辞典

    ( Role: Contributor ,  Area: 仲間関係,地域社会と発達)

    中央法規出版株式会社  2019  ( ISBN:4805859369

     More details

    Language:Japanese   Book type:Dictionary, encyclopedia

MISC

  • 小中接続期における健やかな学校生活と心身の健康の背景:「社会情緒的能力」及び「学力」との関連【分析視点Ⅰ】

    久保田(河本)愛子

    社会情緒的(非認知)能力の発達と環境に関する研究:教育と学校改善への活用可能性の視点から   2024.3

     More details

    Language:Japanese  

  • 学校行事の発達心理学上の意義:集団社会化理論から見た行事 Invited

    久保田(河本)愛子 

    指導と評価 2021年 10月号   67   24 - 26   2021.10

     More details

    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Rapid communication, short report, research note, etc. (scientific journal)  

 

Class

  • 生徒指導(中・高)  S103726

    2022  ( University )

  • 集団心理学特講  S010443

    2022  ( University )

  • 学校教育分野卒業論文  S185012

    2022  ( University )

  • 進路指導(小・中・高)  S103730

    2022  ( University )

  • 生徒指導(小・中・高)  S103720

    2022  ( University )

  • 生徒指導・進路指導  S010131

    2022  ( University )

  • 進路指導(中・高)  S103736

    2022  ( University )

  • 集団心理学  S010141

    2022  ( University )

  • 生徒指導・進路指導  S010129

    2022  ( University )

  • 生徒指導・進路指導  S010130

    2022  ( University )

  • 生涯発達支援論  B100240

    2022  ( Graduate School )

  • 生徒指導・進路指導  S010132

    2022  ( University )

  • 教育心理学研究セミナーⅡ  S010480

    2022  ( University )

  • 生徒指導・進路指導  S103707

    2022  ( University )

  • 教育心理学演習B  S179118

    2021  ( University )

  • 学級集団の心理学  S169131

    2021  ( University )

  • 集団心理学特講  S169126

    2021  ( University )

  • 生徒指導・進路指導  S010130

    2021  ( University )

  • 生徒指導・進路指導  S010129

    2021  ( University )

  • 対人関係の心理学  G321017

    2021  ( University )

  • 進路指導(小・中・高)  S103730

    2021  ( University )

  • 生徒指導(小・中・高)  S103720

    2021  ( University )

  • 生徒指導・進路指導  S103707

    2021  ( University )

  • 生徒指導・進路指導  S010131

    2021  ( University )

  • 生徒指導・進路指導  S010132

    2021  ( University )

  • 集団心理学  S010141

    2021  ( University )

  • 教育心理学研究法  S169200

    2021  ( University )

▼display all

 

Social Activities

  • 2022年度日本パーソナリティ心理学会経常的研究交流委員会企画オンラインシンポジウム

    Panelist