Updated on 2023/05/15

写真a

 
OKAZAWA Shinichi
 
Organization
Graduate School of Education Division of Professional Teacher Education Professor
Title
Professor

Degree

  • 博士(教育学) ( 2007.3   東北大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Special needs education

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

Education

  • Tohoku University   教育学研究科   総合教育科学専攻博士課程後期

    - 2007.3

  • Miyagi University of Education   教育学研究科   障害児教育専修

    - 2002.3

  • Miyagi University of Education   教育学部   障害児教育教員養成課程言語障害児教育専攻

    - 2000.3

Professional Memberships

  • 日本教育心理学会

  • 日本発達障害学会

  • 日本重症心身障害学会

  • 日本障害児教育実践学会

  • 日本特殊教育学会

  • 日本発達心理学会

▼display all

 

Papers

  • Perspectives on the educational approach to children with Medically Dependent-SMID Reviewed

    12 - 20   2020

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 重症心身障害事例との相互行為における共同性の諸相

    岡澤 慎一

    宇都宮大学教育学部研究紀要,72   456 - 478   2022

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 重度の知的障害と肢体不自由がある先天盲難聴児の身体接触を基盤としたやりとりにおける内的活動の諸相

    宇都宮大学教育学部研究紀要,70   2020

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 超重症児への教育的対応に関する研究動向 Reviewed

    岡澤慎一

    特殊教育学研究   50 ( 2 )   205 - 214   2012

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 応答的環境下における超重症児の不随意的微小運動と心拍数の変化について Reviewed

    川住隆一 佐藤彩子 岡澤慎一 中村保和 笹原未来

    特殊教育学研究   46 ( 2 )   81 - 92   2008

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本特殊教育学会  

  • 自発的な身体の動きがまったく見いだされなかった超重症児に対する教育的対応の展開過程 Reviewed

    岡澤慎一 川住隆一

    特殊教育学研究   43 ( 3 )   203 - 214   2005

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 重症心身障害者間相互におけるコミュニケーションの促進 Reviewed

    岡澤慎一 川住隆一

    特殊教育学研究   42 ( 4 )   303 - 315   2004

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 知的障害教育における対話的な学びの探求(1)―授業作りのPDCAサイクルの検討―

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要,9   2022

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 表出に制限がある子どもの意思の表出の読みとりと係わり方

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要,9   2022

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 重複障害学級に在籍する子どもの活動や想いを実現する教育の視点―表出や活動に制限を伴う子どもとの教育実践からの検討―

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要,9   2022

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 知的障害教育における対話的な学びの探求(3)―中学部における「『友達の考えを受け止め,選択・行動する力』を育む授業作り」―

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要,9   2022

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 知的障害特別支援学校におけるエピソード記録による一人一人の対話性の探求(1)―子どもの内面を推察するエピソード記録と事例検討会について―

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要,8   2021

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 知的障害特別支援学校におけるエピソード記録による一人一人の対話性の探求(3)―中学部事例研究「『友達の考えを受け止め,選択・行動する力』の育成」―

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要,8   2021

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 肢体不自由特別支援学校における教育活動の特徴―児童生徒と教員との係わりのあり様に視点をおいて―

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要,8   2021

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 児童の発信を重視した係わりに関する一考察―知的障害特別支援学校における教育実践からの検討―

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要,8   2021

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 知的障害特別支援学校における対話性を重視した学びに基づく教育実践の創造(3)―中学部における「友達の考えを受け止め,選択・行動する力を育む授業作り」―

    宇都宮大学教育学部教育実践紀要,7   2020

     More details

    Authorship:Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 重度・重複障害者への教育的支援 Reviewed

    発達障害研究,37(1),53-61.   2015

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 重度・重複障害者の環境との相互交渉の発生・拡大に関する実践的研究

    岡澤慎一

    東北大学大学院教育学研究科博士論文(未公刊)   2007

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

▼display all

Books

  • 知的障害者とともに大学で学ぶ―東北大学オープンカレッジ「杜のまなびや」の取り組み―

    岡澤慎一( Role: Contributor)

    東北大学出版会  2022.3 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 障がいの重い子どもと係わり合う教育 実践事例から読みとく特別支援教育Ⅰ

    明石書店  2018 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 障がいの重い子どもと係わり合う教育 実践事例から読みとく特別支援教育Ⅱ

    明石書店  2018 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 先天盲ろうの子どもとの共創コミュニケーション―理論と実際―

    ( Role: Joint author)

    盲ろう教育ネットワーク21  2016 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Report

MISC

  • 障害状況にある子どもと係わり合う中の「問題解決」

    岡澤慎一

    理科の教育,平成30年7月号   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

Presentations

  • 超重症児への教育的対応の現状と課題 Invited

    岡澤慎一

    日本特殊教育学会第59回大会  2021.9 

     More details

    Event date: 2021.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

  • インクルーシブ教育システム下における特別支援学校教諭免許状の在り方Ⅲ―日本特殊教育学会特別支援学校教諭免許状等在り方検討WG(最終報告)― Invited

    一木薫・小林秀之・内海友加利・岡澤慎一・嶋田孝次

    日本特殊教育学会第59回大会  2021.9 

     More details

    Event date: 2021.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

Research Projects

  • インクルーシブ教育システムにおけるインテンシブ・ニーズ支援モデルの構築

    Grant number:22H01031  2022.4 - 2026.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI)  Grant-in-Aid for Scientific Research(B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\390000 ( Direct Cost: \300000 、 Indirect Cost:\90000 )

 

Class

  • 子どもの言語とコミュニケーション入門  G320990

    2022  ( University )

  • 教育実践プロジェクトⅡA(特別支援学校)  M404160

    2022  ( Graduate School )

  • 授業実践基礎(特別支援)  M402221

    2022  ( Graduate School )

  • 障害児心理学演習CⅡ  S010416

    2022  ( University )

  • 長期インターンシップ(特別支援学校)  M404170

    2022  ( Graduate School )

  • 盲ろう教育概論  S010407

    2022  ( University )

  • 病弱児の心理・生理・病理  S010293

    2022  ( University )

  • 肢体不自由児心理学  S702190

    2022  ( University )

  • 教育実践プロジェクトⅡB(特別支援学校)  M404180

    2022  ( Graduate School )

  • 障害の重い子どもへの教育の在り方  M402340

    2022  ( Graduate School )

  • 障害児心理学演習CⅠ  S010415

    2022  ( University )

  • 重複障害児教育概論  S702220

    2022  ( University )

  • 肢体不自由児の心理・生理・病理  S010296

    2022  ( University )

  • 肢体不自由教育の理論と実践  M401230

    2022  ( Graduate School )

  • 教育実践プロジェクトⅠ(特別支援学校)  M404150

    2022  ( Graduate School )

  • 病弱教育の理論と実践  M402300

    2021  ( Graduate School )

  • 障害児心理学演習BⅡ  S719437

    2021  ( University )

  • 病弱児生理学  S702150

    2021  ( University )

  • 病弱児の心理・生理・病理  S010293

    2021  ( University )

  • 障害の重い子どもへの教育の在り方  M402340

    2021  ( Graduate School )

  • 授業実践基礎(特別支援)  M402221

    2021  ( Graduate School )

  • 肢体不自由教育の理論と実践  M401230

    2021  ( Graduate School )

  • 障害児心理学演習BⅠ  S719315

    2021  ( University )

  • 重複障害児教育概論  S702220

    2021  ( University )

  • 肢体不自由児心理学  S702190

    2021  ( University )

  • 肢体不自由児の心理・生理・病理  S010296

    2021  ( University )

▼display all

 

Social Activities

  • 栃木盲ろう者アップルの会 コミュニケーション学習会

    Advisor, Organizing member

    2023.3

  • 栃木盲ろう者アップルの会 コミュニケーション学習会

    Advisor, Organizing member

    2023.1

  • 栃木盲ろう者アップルの会 コミュニケーション学習会

    Advisor, Organizing member

    2022.12

  • 栃木盲ろう者アップルの会 コミュニケーション学習会

    Advisor, Organizing member

    2022.11

  • 栃木盲ろう者アップルの会 コミュニケーション学習会

    Advisor, Organizing member

    2022.7

  • 栃木盲ろう者アップルの会 コミュニケーション学習会

    Advisor, Organizing member

    2022.5

  • 障害のある方を対象とした教育相談

    Organizing member

    宇都宮大学岡澤研究室  2022.4 - 2023.3

▼display all

Academic Activities

  • 日本特殊教育学会常任編集委員会

    Peer review

    2023.2

     More details

    Type:Peer review 

  • 日本特殊教育学会常任編集委員会

    Peer review

    2022.12

     More details

    Type:Peer review 

  • 日本特殊教育学会常任編集委員会

    Peer review

    2022.10

     More details

    Type:Peer review 

  • 日本特殊教育学会常任編集委員会

    Peer review

    2022.9

     More details

    Type:Peer review 

  • 日本特殊教育学会常任編集委員会

    Peer review

    2022.8

     More details

    Type:Peer review 

  • 日本特殊教育学会常任編集委員会

    Peer review

    2022.6

     More details

    Type:Peer review 

  • 日本特殊教育学会常任編集委員会

    Peer review

    2022.4

     More details

    Type:Peer review 

  • 日本特殊教育学会常任編集委員

    Peer review

    2022.4 - 2023.3

     More details

    Type:Peer review 

▼display all