国際学部 附属多文化公共圏センター センター員
地域創生科学研究科 博士前期課程 社会デザイン科学専攻 多文化共生学プログラム 教授
地域創生科学研究科 博士後期課程 先端融合科学専攻 グローバル地域デザインプログラム 教授
2024/05/27 更新
Ph.D.(専攻:教育学,副専攻:日本語学) ( 2001年12月 )
教育思想
教育政策
カリキュラム理論
日本語教育
多文化教育
Communication Arts
Critical Cultural Studies
Environmental Justice
Postmodern Theory
Postcolonial Theory
人文・社会 / 教育社会学
人文・社会 / 外国語教育
University of Wisconsin-Madison 教育学研究科 博士課程
- 2001年12月
A COMPREHENSIVE STATISTICAL MODEL FOR WATER ENVIRONMENT RANKING BASED ON MULTIPLE ENVIRONMENTAL 査読
Shengping Zhang; Jie Qi
Proceedings of the 13th International Conference on Geotechnique, Construction Materials and Environment 896 - 901 2023年11月
A STUDY ON THE RELIABILITY OF AN ARTIFICIAL INTELLIGENCE MODEL FOR WATER ENVIRONMENT EVALUATION 査読
Shengping Zhang; Jie Qi
International Journal of GEOMATE Vol. 25, Issue 107 ( Issue 107 ) 220 - 227 2023年5月
EXAMINING WATER ENVIRONMENT DATA FOR AN ARTIFICIAL INTELLIGENCE EVALUATION MODEL 査読
Shengping Zhang; Jie Qi
PROCEEDINGS OF EIGHTH INTERNATIONAL CONFERENCE – SEE 2022 STRUCTURE, ENGINEERING & ENVIRONMENT 478 - 483 2022年11月
A Sensitivity Analysis of River Environment Factors Through Deep Learning 査読
Shengping Zhang; Jie Qi
International Journal of GEOMATE Vol.23 ( Issue 97 ) 146 - 153 2022年9月
A STUDY ON APPLICATION OF DEEP LEARNING TO WATER ENVIRONMENT PLANNING 査読
Shengping Zhang; Jie Qi
PROCEEDINGS OF THE ELEVENTH INTERNATIONAL CONFERENCE - GEOMATE 2021 522 - 527 2021年11月
Evaluating habitability of water environments for fireflies with an artificial intelligence model 査読
International Journal of Geomate, Vol.18 87 - 93 2020年4月
漢字圏の日本語教育における読解指導とは : 解釈を深めるイメージの持たせ方について
宇都宮大学国際学部多文化公共圏 センター年報 ( 12 ) 110 - 122 2020年3月
College English Test in China: What Is Called into Questions?
宇都宮大学国際学部多文化公共圏 センター年報 ( 12 ) 101 - 109 2020年3月
Constructing an Artificial Intelligence Model for Water Environment Evaluation 査読
Shengping Zhang; Jie Qi
Proceedings of the 5th International Conference on Science, Engineering & Environment- GEOMATE 2019 568 - 574 2019年11月
Assemblages of Power and the Arts of Governing the Body 査読
American Educational Research Association Online Paper Repository 1 - 18 2019年4月
A multi-factor Paradigm for Multicultural Education in Japan: An Investigation of Living, Learning, School Activities and Community Life 査読
Jiyoung Seo; Jie Qi
Procedia - Social and Behavioral Sciences 1498 - 1503 2013年10月
Multicultural Aspects in School Textbooks and Teachers in Japan: An Investigation of Living, Learning, School Activities and Community Life
Jiyoung Seo; Jie Qi
Proceeding of The Fourth Asian Conference on Education 2012 675-689 - 15 2012年12月
The Discursive Construction of the Problem Child in Japan 招待 査読
Jie Qi
Proceeding of the 2ed Childhoods Collectives Meeting『Understanding Childhoods through Literacy Development: Living and Learning in Global Era』 82-91 - 10 2012年8月
Diversity and multiculturalism in Japan: what is called into question? 査読 国際誌
Jie Qi
Educational Research for Policy and Practice 10 ( 2 ) 105 - 114 2011年6月
日本語と中国語の同形語における語 義の転用に関する対照研究 査読
戚 傑
宇都宮大学留学生教育研究論集 創刊号 6 - 28 2010年6月
Globalization, Citizenship, and Educational Reform 査読
Jie Qi
Educational Resourses Information Center Collection ED507891 1 - 13 2009年4月
Globalization and Educational Reform in Contemporary Japan 査読
Jie Qi; S.P. Zhang
『Conference Proceeding of 2008 Asia-Pacific Educational Research Association (APERA)』、www.apera08.nie.edu.sg/proceedings/4.19.pdf 1 - 10 2008年11月
The Issue of Diversity and Multiculturalism in Japan 査読
Jie Qi; S.P. Zhang
1 - 12 2008年3月
Social Reconstruction and Contemporary Japanese Curriculum Reform(基調講演論文) 招待 査読
Jie Qi
Proceedings of 2005 International Symposium on Cu Vol. 1 201 - 221 2005年5月
The reasoning of "successful Japanese language teacher and learners
宇都宮大学留学生センター年報 No. 1 2005年4月
Deconstructing the Child’s Nature: Language, Technology and Pedagogy
Jie Qi
宇都宮大学国際学部研究論集 16 153 - 164 2003年10月
Educational Reform in Contemporary Japan: Individualization and Internationalization
Jie Qi
宇都宮大学国際学部研究論集 No. 15 2003年3月
A history of the present on the Japanese problem student: Using Foucault to investigate discourse 査読
Kojiro Imazu; Jie Qi
名古屋大学教育学部紀要 47 ( 2 ) 2000年9月
The reasoning of teaching and schooling in Japan: Using Foucause to explicate discourse 査読
Jie Qi
American Association of Teacher Education, microfiche collection ED424198 1998年4月
Postmodernism and Marxism: What is called into question in the educational discourse? 査読
Jie Qi
American Association of Teacher Education, microfiche collection ED42416 1997年3月
Problematizing the "taking for granted in educational issues 査読
Jie Qi
American Association of Teacher Education, microfiche collection ED424197 1997年3月
グローバル化と外国人児童生徒教育
戚傑( 担当: 分担執筆 , 範囲: 7章「ポストコロニアルの視点から多文化主義、多文化共生と多文化教育を考える」(pp.91-107)単独執筆)
一芸社 2022年9月 ( ISBN:4863592612 )
Epistemic Colonialism and the Transfer of Curriculum Knowledge across Borders (Studies in Curriculum Theory Series) 査読 国際共著
Jie Qi, Jiyoung Seo-Cense, Shengping Zhang( 担当: 分担執筆 , 範囲: Hybridization, Classification, and Transformation of Multiculturalism and Multicultural Education)
Routledge 2022年2月 ( ISBN:9780367339487 )
多文化共生をどう捉えるか
( 担当: 共著)
2018年
A Political Sociology of Educational Knowledge: Studies of Exclusions and Difference 査読 国際共著
Jie Qi( 担当: 共著)
2017年2月 ( ISBN:1138694177 )
共生のための言語教育と多文化教育:日中同形語の語義転用からみる日中間の発想の相違点と類似点
戚傑( 担当: 単著)
白帝社 2016年3月 ( ISBN:4863982321 )
世界を見るための38講 (下野新聞新書) 新書
戚 傑( 範囲: 第26講「大学教育の国際化を見る一視点」(pp.142-146) 単独執筆)
下野新聞社 2014年9月 ( ISBN:4882865645 )
Systems of Reason and the Politics of Schooling: School Reform and Sciences of Education in the Tradition of Thomas S. Popkewitz (Routledge International Studies in the Philosophy of Education) 査読 国際共著
Jie Qi( 担当: 共著)
Routledge 2014年4月 ( ISBN:0415524164 )
New Curriculum History 査読 国際共著
Jie Qi ( 担当: 共著)
Sense Publishers 2009年3月
The Child in the World/the World in the Child: Education And the Configuration of a Universal, Modern, And Globalized Childhood (Critical Cultural Studies of Childhood) 査読 国際共著
Jie Qi( 担当: 共著)
Palgrave Macmillan Publishers 2006年10月 ( ISBN:9781403974976 )
社会重建課程的理念與実践:覚醒、増能與行動 査読 国際共著
Jie Qi( 担当: 共著)
台湾五南図書出版公司 2006年9月 ( ISBN:9571144630 )
Inventing the Modern Self and John Dewey: Modernities and theTraveling of Pragmatism in Education 査読 国際共著
Jie Qi( 担当: 共著)
Palgrave Macmillan Publisher 2005年12月 ( ISBN:1403968624 )
移動・都市・翻訳
Jie Qi( 担当: 共著)
宇都宮大学国際学部 2004年10月
Discursive Constructions of Multiculturalism and Multicultural Education in Japan 国際会議
Jie Qi; Shengping Zhang
2023 Annual Meeting of the American Educational Research Association 2023年5月 American Educational Research Association
A COMPREHENSIVE STATISTICAL MODEL FOR WATER ENVIRONMENT RANKING BASED ON MULTIPLE ENVIRONMENTAL
Shengping Zhang; Jie Qi
2023年11月
Teaching immigrant students: Paradoxes of Multiculturalism and Multicultural Education 国際共著
Jie Qi; Ann Zhang
The 67th Comparative and International Educational Society Annual Conference 2023年2月 Comparative and International Educational Society
EXAMINING WATER ENVIRONMENT DATA FOR AN ARTIFICIAL INTELLIGENCE EVALUATION MODEL 国際会議
Shengping Zhang; Jie Qi
THE EIGHTH INTERNATIONAL CONFERENCE – SEE 2022 STRUCTURE, ENGINEERING & ENVIRONMENT 2022年11月
A STUDY ON APPLICATION OF DEEP LEARNING TO WATER ENVIRONMENT PLANNING 国際会議
Shengping Zhang; Jie Qi
THE ELEVENTH INTERNATIONAL CONFERENCE - GEOMATE 2021
A discursive analysis of college English teaching in China from a social constructionism perspective 国際会議
Wenjun Shi; Jie Qi
Rethinking racism by examining the mechanisms of discriminatory housing and schooling in elementary and secondary schools 国際会議
Jie Qi; David Hursh; Zhe Chen
The 65th Comparative and International Educational Society Annual Conference
The Creation of the Chinese Intellectual: Appraising the Role of the State and Social Movements 国際会議
Jie Qi; Shengping Zhang
2021 Annual Meeting of the American Educational Research Association 2021年4月
Advancing Equity for Minority Students Utilizing the LLSC Handbook: A Frontier in Critical Multicultural Education 国際会議
2020年10月
Foucaultian Analysis of Japanese Curriculum Reform 招待 国際会議
Warner School Wednesday Conversation 2019年9月 Warner School of Education, University of Rochester
CONSTRUCTING AN ARTIFICIAL INTELLIGENCE MODEL FOR WATER ENVIRONMENT EVALUATION 国際会議
5th Int. Conf. on Science, Engineering & Environment 2019年11月
Discursive Formations of "Good" and "Bad": The Genealogy of Japanese Schooling( 国際会議
Jie Qi S.P.Zhang
2017 Annual Meeting of the American Educational Research Association 2017年4月 American Educational Research Association
The Discursive Formations and Problematizations of the Japanese Notion of Multiculturalism 国際会議
Jie Qi; S.P.Zhang
2016 Annual Meeting of the American Educational Research Association 2016年4月 American Educational Research Association
Historical-ComparativeAnalyses of the Discursive Space of Images 国際会議
Hannah Tavares; Jie Qi
2015 Annual Meeting of the American Educational Research Association 2015年4月 American Educational Research Association
Discursive Formation:The Construction of the Problem Child 国際会議
Jie Qi
2014 Annual Meeting of the American Educational Research Association 2014年4月 American Educational Research Association
Teaching in Japan: The Production as a Disciplinary Power 国際会議
Jie Qi
2013 Annual Meeting of the American Educational Resear 2013年4月 American Educational Research Association
The Discursive Construction of the Problem Child in Japan 招待 国際会議
Jie Qi
2ed Childhoods Collectives Meeting 『Understanding Childhoods through Literacy Development: Living and Learning in Global Era』 2012年8月
Multicultural Aspects in School Textbooks and Teachers in Japan: An Investigation of Living, Learning, School Activities and Community Life 国際会議
Jiyoung Seo; Jie Qi
The Fourth Asian Conference on Education 2012 2012年10月 The Hong Kong Institute of Education (HKIEd)
A Multi-factor Paradigm for Multicultural Education in Japan: An Investigation of Living, Learning, School Activities and Community Lif 国際会議
Jiyoung Seo; Jie Qi
The 3rd World Conference on Learning, Teaching & Educational Leadership 2012年10月 ?stanbul Bahcesehir Universty
Curriculum Reform and Policies of Japanese Language Education for Immigrant Children 国際会議
Jie Qi; S.P.Zhang
2012 Annual Meeting of the American Educational Resear 2012年4月 American Educational Research Association
Homogeneous versus homogenous on Japanese language educated for foreigners 国際会議
Jie Qi; S.P.Zhang
2011 Annual Meeting of the American Educational Resear 2011年4月 American Educational Research Association
Cosmopolitanisms, the Governing Modern Schooling, and Processes of Abjection 国際共著 国際会議
Thomas S. Popkewitz; Jie Qi
2010 Annual Meeting of the American Educational Resear 2010年5月 American Educational Research Association
Discursive Formations and Immigrant Identities: Collective Subjectivity, Surveillance and Normalization 国際会議
Jie Qi; Matsuo Tamaki; Fumiko Sakamoto
International Research Confetrence 2009: Global Citizenship for the 21 Century 2009年11月 California State Polytechnic University Pomona
Problematizing the Notion of Multiculturalism in Contemporary Japan 国際会議
Jie Qi
2007 Annual Meeting of the American Educational Resear 2007年4月 American Educational Research Association
The Issue of Diversity and Multiculturalism in Japan 国際会議
Jie Qi; S.P. Zhang
2008 Annual Meeting of the American Educational Resear 2008年3月 American Educational Research Association
Globalization, Citizenship, and Educational Reform 国際会議
Jie Qi
2009 Annual Meeting of the American Educational Resear 2009年4月 American Educational Research Association
国際化と大学カリキュラム改革:米国を事例に
戚 傑
日本教育社会学会第59回大会 2007年9月 日本教育社会学会
The Systems of Reasoning in the “Problematic” Child 招待 国際会議
Jie Qi; S.P. Zhang
15th International Conference: Reconceptualizing Early Childhood Education: Research, Theory, Policy and Practice 2007年12月 国際幼児教育学会
Rethinking Multiculturalism and Multicultural Education in Japan 国際会議
Jie Qi; S.P.Zhang
Asia-Pacific Educational Research Association International Conference 2006 2006年11月 Asia-Pacific Educational Research Association
Globalization and Japanese Language Education: History, Pedagogy and Diversity 国際会議
Jie Qi
Asia-Pacific Educational Research Association International Conference 2006 2006年11月 Asia-Pacific Educational Research Association
The Mystery of the Japanese Language as a Device for Inclusion and Exclusion 国際会議
Jie Qi
Annual Meeting of the American Educational Resear 2005年4月 American Educational Research Association
アメリカにおける大学受験者減少とその対応に関する一考査
戚 傑
日本教育社会学会第57回大会 2005年9月 日本教育社会学会
Exploring Differing Discourses Describing Language Learning and Teaching in Young Children 招待 国際会議
Dory Lightfoot; Jie Qi
2005年10月
Self Examination and the “Good” Japanese Student 招待 国際会議
Jie Qi
11th Reconceptualizing Early Childhood Education: Research, Theory, and Practice 2005年4月 国際幼児教育学会
Social Reconstruction and Contemporary Japanese Curriculum Reform 招待 国際会議
Jie Qi
2005 International Symposium on Curriculum for Social Reconstruction: Its Idea, Implication and Practice in Taiwan Educational Reform 2005年5月
The Reasoning of Successful Japanese Language Teachers and Learners 国際会議
Annual Meeting of the American Educational Research Association 2004年4月 American Educational Research Association
The Cultural, Social and Political understanding of Contemporary Japanese Teachers 国際会議
Jie Qi
Annual Meeting of the American Educational Resear 2004年4月 American Educational Research Association
教育改革に関する言説的検討:個性化と国際化を中心に
戚 傑
第55回日本教育社会学会大会 2003年9月 日本教育社会学会
Investigating the Discourse of the Professional Japanese Teacher 国際会議
Jie Qi; Kojiro Imazu
Annual Meeting of the American Educational Resear 2003年4月 American Educational Research Association
Educational Reform in Japan as a Discourse of Social Organization 国際会議
Jie Qi
46th Comparative and International Educational Soc 2002年3月 Comparative and International Educational Society
The Art of Disciplining and Self-disciplining in Japanese Schools 国際会議
Jie Qi
Annual Meeting of the American Educational Resear 2000年4月 American Educational Research Association
Is the “Problem” Student a Problem? A Genealogical Analysis of the Japanese Problematicness 国際会議
Jie Qi
Annual Meeting of the American Educational Research Association 2000年4月 American Educational Research Association
Governmentality, Genealogy and Education 招待 国際会議
Jie Qi
19th Annual Journal of Curriculum Theorizing Conference on Curriculum Theory and Classroom Practice 1998年4月 Journal of Curriculum
The Reasoning of Teaching and Schooling in Japan: Using Foucault to Explicate Discourse 国際会議
Jie Qi
Annual Meeting of the American Educational Research Association 1998年4月 American Educational Research Association
Problematizing the “Taken for Granted” in Educational Issues: Karl Marx, Antonio Gramsci, and Michel Foucault 国際会議
Jie Qi
Annual Meeting of the American Educational Research Association 1997年3月 American Educational Research Association
Postmodernism and Marxism: What is Called into Question in the Educational Discourse? 国際会議
Jie Qi
Annual Meeting of the American Educational Research Association 1997年3月 American Educational Research Association
日本とアメリカにおける多文化主義と多文化共生に関する比較研究
2022年8月 - 2022年9月
令和4年度宇都宮大学3C基金女性研究者海外派遣助成金
Japanese Language Education and Multiculturalism in the Context of Postcolonial Theory: Innovative Applications in the Classroom
研究課題/領域番号:21K02294 2021年4月 - 2024年3月
科学研究費補助金 基盤研究(C)
担当区分:研究代表者 資金種別:競争的資金
配分額:4030000円 ( 直接経費:3100000円 、 間接経費:930000円 )
Rethinking Multicultural Education in Japan: Lessons from the United States
2019年 - 2021年
地(知)の拠点大学における地方創生推進
2017年
競争的外部資金
担当区分:研究代表者
配分額:250000円 ( 直接経費:250000円 )
大学院生を対象とする英語論文作成技法に関する授業科目強化事業
2009年
その他
担当区分:研究代表者 資金種別:競争的資金
配分額:290000円 ( 直接経費:290000円 )
交流協定提携校からの外国人留学生を対象とする「短期中級日本語プログラム」の開発と改善
2008年
その他
担当区分:研究代表者
配分額:290000円 ( 直接経費:290000円 )
アメリカ大学における教育理念とカリキュラム改革に関する研究 国際共著
2007年
研究助成金
担当区分:研究代表者 資金種別:競争的資金
配分額:452000円 ( 直接経費:452000円 )
留学生センターで開講している英語関連授業科目の強化事業
2004年 - 2005年
その他
担当区分:研究代表者
配分額:191000円 ( 直接経費:191000円 )
米国における少子化に伴う大学受験生減少に対応した大学カリキュラム改革に関する調査研究
2004年 - 2005年
その他
担当区分:研究代表者
配分額:300000円 ( 直接経費:300000円 )
Rethinking Multicultural Education in Japan: Lessons from the United States
研究助成金
担当区分:研究代表者
配分額:211円 ( 直接経費:211円 )
地域連携・貢献活動支援経費,高齢者と留学生とのシェアハウスによる多世代交流・多文化共生促進効果に関する調査研究
2018年
その他
担当区分:研究代表者 資金種別:競争的資金
配分額:200000円 ( 直接経費:200000円 )
グローバル化と多文化教育特論 C100091
2022年度 ( 大学院 )
多文化教育研究Ⅰ B100172
2022年度 ( 大学院 )
卒業研究Ⅰ K171025
2022年度 ( 大学 )
多文化教育研究Ⅱ B100178
2022年度 ( 大学院 )
卒業研究Ⅱ K171028
2022年度 ( 大学 )
国際協力研究B(移民と多文化教育演習) K170728
2022年度 ( 大学 )
卒業研究準備演習 K199528
2022年度 ( 大学 )
移民と多文化教育 K170558
2022年度 ( 大学 )
East/West: A Comparative Perspective K170540
2022年度 ( 大学 )
多文化共生概論 K170101
2022年度 ( 大学 )
グローバル化と外国人児童生徒教育 G475734
2022年度 ( 大学 )
グローバル化と外国人児童生徒教育 G475733
2022年度 ( 大学 )
グローバル実践力基礎演習I K170301
2022年度 ( 大学 )
短期留学特別演習A(留学生・国際交流センター) E10029
2022年度 ( 大学 )
短期留学特別演習B(留学生・国際交流センター) E10030
2022年度 ( 大学 )
グローカルな視座を養う (Glocal Perspectives) B100003)
2022年度 ( 大学院 )
特別演習 C100001
2022年度 ( 大学院 )
卒業研究準備演習 K199528
2021年度 ( 大学 )
卒業研究Ⅱ K171028
2021年度 ( 大学 )
短期留学生特別演習A E10029
2021年度
短期留学生特別演習B E10030
2021年度
卒業研究Ⅰ K171025
2021年度 ( 大学 )
国際協力研究B(移民と多文化教育演習) K170728
2021年度 ( 大学 )
移民と多文化教育 K170558
2021年度 ( 大学 )
特別研究Ⅱ K9000146
2021年度 ( 大学院 )
国際学臨地研究 K9000145
2021年度 ( 大学院 )
国際学リサーチ演習 K9000144
2021年度 ( 大学院 )
多文化教育研究Ⅱ B100178
2021年度 ( 大学院 )
多文化教育研究Ⅰ B100172
2021年度 ( 大学院 )
グローバル化と多文化教育特論 C100091
2021年度 ( 大学院 )
グローカルな視座を養う (Glocal Perspectives) B100003
2021年度 ( 大学院 )
米国 University of Rochester, Warner School of Education, 講演「Problematizing the ‘Good’ Follower, Citizen and Worker: A Foucaultian Analysis of Japanese Curriculum Reform」(2019年9月)
講師
群馬県立館林高等学校「唯一性の価値・多様性の価値」(2019年6月)
講師
福島県立須賀川桐陽高等学校「唯一性の価値・多様性の価値」(2018年11月)
講師
東京都立本所高等学校「多重知能理論とこれからのグローバル人材」(2017年12月)
講師
福島南高校「唯一性の価値・多様性の価値」(2016年10月)
講師
福島南高校「唯一性の価値・多様性の価値」(2015年10月)
講師
鹿沼高校「唯一性の価値・多様性の価値」(2014年10月)
講師
宇都宮大学・財団法人みずほ国際交流奨学財団・独立行政法人日本学生支援機構の共催セミナ:「平成21年度国際大学交流セミナー」講師(2009年9月)
講師
宇都宮大学教育学部 教職員サマーセミナー「多文化教育の理論と方法論」講師(2007年7月)
講師
宇都宮市民大学講座「日本語あれこれ大百科」講師(2005年6月)
講師
栃木県国際交流協会が主催した公開講座講「日本語教育とボランティア」講師(2003年2月)
講師
栃木県今市市教育委員会が主催した公開講座「日本語教授法」講師(2002年年12月)
講師
American Educational Research Association (Division B: Curriculum Studies, SIG: Foucault and Contemporary Theory in Education, SIG: Decolonial, Postcolonial, and Anti-Colonial Studies in Education, SIG: Critical Perspectives in Early Childhood Education)
査読
2009年 - 現在
学術誌『FORUM 』(ISSN 0963-8253; Oxford, United Kingdom)
審査・評価, 査読
2015年 - 2018年