Updated on 2024/06/03

写真a

 
HASEGAWA Yusuke
 
Organization
Cooperative Faculty of Education Schoolteacher Training Course / Humanities and Social Sciences (English Education) Associate Professor
Graduate School of Regional Development and Creativity Division of Social Design (Master's Course) Graduate Program in Studies on Community and Human Development Associate Professor
Title
Associate Professor

Degree

  • 博士(言語学) ( 筑波大学 )

Research Interests

  • English Education in Japan

  • Teaching English as a Foreign Language

  • Vocabulary Learning Strategies

  • Reading in a Foreign Language

  • the Context-Retrieval Instruction (CRI)

  • Anaysis of Teaching Materials

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education  / 英語教育学

  • Humanities & Social Sciences / Foreign language education

Research History

  • Utsunomiya University   Cooperative Faculty of Education   Associate Professor

    2024.4 - Present

  • Joetsu University of Education   Graduate School of Education   Associate Professor

    2019.4 - 2024.3

  • Joetsu University of Education   Graduate School of Education   Lecturer

    2015.4 - 2019.3

Professional Memberships

  • 日本言語テスト学会

  • 中部地区英語教育学会

  • 関東甲信越英語教育学会

  • 大学英語教育学会

  • 全国英語教育学会

Committee Memberships for Association and Group

  • 上越英語教育学会   会計  

    2015.4 - Present   

      More details

    Committee type:Academic society

  • 全国英語教育学会   事務局員(広報通信部)  

    2015.4 - Present   

      More details

    Committee type:Academic society

  • 日本言語テスト学会   編集委員  

    2015.4 - 2024.3   

      More details

    Committee type:Academic society

  • 中部地区英語教育学会   紀要編集事務局長  

    2016.4 - 2019.3   

      More details

    Committee type:Academic society

  • 全国英語教育学会   事務局員(学生支援部)  

    2013.4 - 2015.3   

      More details

    Committee type:Academic society

▼display all

 

Papers

  • Relationship between vocabulary learning strategies and the classroom language in high school English classes. Reviewed

    Hasegawa, Y

    ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   35   49 - 64   2024.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Basic English lesson for a Japanese hearing-impaired student: Personalized face-to-face session without vocal communication. Reviewed

    Hasegawa, Y

    CELES Journal   52   123 - 130   2023.1

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • The context-retrieval instruction: Asking about example sentences improves retention of English word meanings. Reviewed

    Hasegawa, Y

    ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)   32   113 - 127   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Imagery strategies for L2 vocabulary learning: Redefining contextual clues as image sources. Reviewed

    Hasegawa, Y

    CELES Journal   50   41 - 48   2021.1

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • Developing a multiple-choice word-order test of English contact clauses based on Japanese junior high school textbooks.

    Hasegawa, Y

    Joetsu English Studies   17   17 - 29   2020.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

▼display all

Books

  • Reading Square(共に学び考えるリーディング)

    Hasegawa, Y; Smillie, B( Role: Joint author)

    参考情報(URLのリンク先)・思考力を育むための英語教材づくり(第1回):「対話」のある授業を目指して・思考力を育むための英語教材づくり(第2回):想起型学習の3つの効果  2024.3  ( ISBN:9784910823027

  • Amity: English Communication II (令和4年1月25日文部科学省検定済高等学校外国語科用)

    菅正隆,遠藤真希子,小金丸倫隆,田中真由美,長谷川佑介,蛭田勲,吉田章人,ラムリ優美,開隆堂出版編集部( Role: Joint author)

    2023.2  ( ISBN:9784304081101

  • Applause: English Communication II (令和4年1月25日文部科学省検定済高等学校外国語科用)

    菅正隆,遠藤真希子,小金丸倫隆,田中真由美,長谷川佑介,蛭田勲,吉田章人,ラムリ優美,開隆堂出版編集部( Role: Joint author)

    2023.2  ( ISBN:9784304081118

  • 子どもの「問い」が立ちあがる

    長谷川佑介( Role: Contributor ,  Area: 「吹き替えOne Scene」について)

    2021.3  ( ISBN:9784761927127

  • 新・教職課程演習第12巻: 初等外国語教育

    長谷川佑介( Role: Contributor ,  Area: 単語はどのように学ばせたらいいの? ほか)

    2021.3  ( ISBN:9784319003532

▼display all

MISC

  • 思考力を育むための英語教材づくり第3回:AI時代に求められる要約指導

    長谷川佑介

    クリエイド・ラーニング株式会社ウェブサイト掲載記事   2023.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 思考力を育むための英語教材づくり第2回:想起型学習の3つの効果

    長谷川佑介

    クリエイド・ラーニング株式会社ウェブサイト掲載記事   2023.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 思考力を育むための英語教材づくり第1回:「対話」のある授業を目指して

    長谷川佑介

    クリエイド・ラーニング株式会社ウェブサイト掲載記事   2023.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 校内テストで使えるテスト理論:筆記テスト編 Invited

    長谷川佑介

    英語教育2023年7月号(大修館書店)   42 - 43   2023.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  • 教科書・教材をテストに落とし込む留意点:中学校編 Invited

    長谷川佑介

    英語教育2019年5月号(大修館書店)   18 - 19   2019.5

     More details

    Language:Japanese  

▼display all

Presentations

  • 英語授業における教室言語が語彙学習方略と語彙熟達度の関係性に与える影響

    長谷川佑介

    第52回中部地区英語教育学会 岐阜大会  2023.6  中部地区英語教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン形態(Zoom)  

  • 『Reading Square』を用いた想起型・対話型の英語リーディング授業

    芦川正宏,長谷川佑介

    大学英語教育学会(JACET)第62回国際大会  2023.8  大学英語教育学会(JACET)

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:明治大学  

  • 問題別討論会2:指導すべき語彙の増加に対応するには?

    吉田三郎,𠮷水慶太,三仙真也,長谷川佑介

    第51回中部地区英語教育学会 福井大会  2022.6  中部地区英語教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:オンライン形態(Zoom)  

  • 聴覚障害をもつ日本人英語学習者への対面個別指導:音声を伴わない初級英語レッスンの試み

    長谷川佑介

    第51回中部地区英語教育学会 福井大会  2022.6  中部地区英語教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン形態(Zoom)  

  • 英語語彙学習における文脈イメージ方略:直近10年間の実験結果から

    長谷川佑介

    第47回全国英語教育学会 北海道研究大会  2022.8  全国英語教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン形態(Zoom)  

▼display all

Research Projects

  • 英語語彙学習時の文脈プライミング現象を応用した指導法の開発

    2021.4 - 2026.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI) 

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

  • 英文理解の多次元的な一貫性構築:テキスト,学習者,タスク要因を踏まえた統合的検証

    Grant number:19H01278  2019.4 - 2023.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI) 

    卯城 祐司,名畑目 真吾,長谷川 佑介,木村 雪乃,濱田 彰,細田 雅也,森 好紳,土方 裕子

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\18070000 ( Direct Cost: \13900000 、 Indirect Cost:\4170000 )

  • 英語リーディングにおける精緻化推論の働きに着目した物語教材の開発

    2020.4 - 2021.3

    令和2年度上越教育大学研究プロジェクト (若手研究) 

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

  • 累積的な英語語彙習得における文脈プライミング現象の解明

    2017.4 - 2021.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI) 

    長谷川佑介

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

  • 英語教育研究の経験は大学院生チームの「実践力」を高めるか

    2019.4 - 2020.3

    令和元年度上越教育大学研究プロジェクト (若手研究) 

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

▼display all